Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hyven voor een baan?

Solliciteren via social networks is nog niet gemeengoed. Communities en social networks staan op de 18e plaats van de 24 manieren om op zoek te gaan naar een nieuwe baan.

Tien procent van de Nederlandse werknemers zou door middel van het gebruiken van online communities/social networks op zoek gaan naar een baan. Met deze score behaalt deze manier van oriënteren de 18de plaats van 24 manieren om op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Op de eerste plaats staan nog steeds vacaturesites met 55%. Dit alles blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek 2009 waar 15.582 personen aan meededen.

Midcareer

De verschillen tussen de diverse doelgroepen in het gebruik van online communities en social media zijn niet spectaculair groot te noemen. Dit komt vooral door het lage percentage dat het gebruik van dit oriëntatiekanaal overweegt. Toch zijn er wel degelijk verschillen die interessant zijn. Zo gebruiken hoogopgeleiden dit kanaal eerder om zich te oriënteren dan middelbaar- en laagopgeleiden, respectievelijk 15 versus 9 en 6 procent.

Ook valt op dat met name vanaf de leeftijd van 25 jaar deze manier aan populariteit toeneemt en dat dit tot veertig jaar het geval blijft. Online social networks zijn daarmee als oriëntatiebron binnen de Generatie X populairder dan binnen de Generatie Y. Belangrijk is verder dat er interessante verschillen bestaan tussen doelgroepen, zeker als werkgevers nog veel dieper willen inzoomen op een bepaalde doelgroep.

Perceptie

58 Procent van de vrouwen en  51 procent van de mannen uit de Nederlandse beroepsbevolking is regelmatig (minimaal 1 keer per twee weken) te vinden op een of meerdere online social networks, variërend van Hyves, LinkedIn en Facebook tot en met Gay.nl en Refoweb.nl. Daarmee is het bereik van dit mediumtype enorm groot. Toch is de directe associatie met de arbeidsmarkt nauwelijks aanwezig, zeker in de social media die het privédomein behelzen, zoals Hyves en Facebook.

Op deze social networks wordt inmenging door werkgevers met gemengde gevoelens ontvangen. "Uit verschillende groepsdiscussies die wij hebben gehad omtrent de rol van online sociale media kwam naar voren dat men wel open staat voor benadering, maar met een aantal zwaarwegende kanttekeningen" aldus Geert-Jan Waasdorp, oprichter van Intelligence Group. "Logischerwijs staan mensen eerder open voor benadering als ze een baan zoeken, maar onpersoonlijke standaardberichtjes worden sowieso niet op prijs gesteld. Bovendien geven met name studenten aan berichtjes via Hyves niet of nauwelijks nog te lezen. Ook banners krijgen maar weinig aandacht. Verder is de perceptie van met name Hyves dat er zich weinig interessante werkgevers bewegen die aantrekkelijke banen aanbieden. LinkedIn heeft deze associaties nauwelijks, maar daarvan is het bereik onder bepaalde doelgroepen weer veel kleiner".

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Afbreukrisico

De effectiviteit van online social networks als middel voor arbeidsmarktcommunicatie varieert sterk met de doelgroep die een werkgever probeert te bereiken, het kanaal dat wordt gebruikt en de manier waarop de werkgever haar doelen nastreeft (employer branding, directe werving of een relatie opbouwen). Daarbij bestaat een reële kans van grote afbreukrisico's bij verkeerd gebruik van online social networks. De kracht van dit kanaal kan zich ook keren tegen een werkgever en haar employer brand.

Bron: Intelligence Group