Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hollands Glorie | Doutzen Kroes

Klein land, wereldproduct. Deze aflevering: Doutzen Kroes, momenteel misschien wel het bekendste vrouwelijke exportproduct van Nederland.
 

Ze zou na haar middelbare school een jaartje naar het buitenland gaan, om wat modellenwerk te doen, zo was het idee. Maar ­eigenlijk is ­Doutzen Kroes (25 jaar, 1.78 meter, 62.000 followers op twitter) nooit meer echt teruggekomen. Na in 2003 haar havo-diploma te hebben gehaald stuurt ze een paar ­vakantiefoto’s naar modellenbureau Paparazzi in ­Amsterdam. Al snel volgen de ­aanbiedingen voor ­goedbetalende commerciële klussen. Zo klopt ­Nivea al vroeg aan de deur, maar haar agent ­reageert ­terughoudend. Eerst maar eens naam ­maken met fotosessies voor tijdschriften, de commercie komt later wel, zegt deze. Die doorbraak komt al een jaar later. In september 2004 staat ze voor het eerst op de cover van een belangrijk tijdschrift, het Franse Elle. Een jaar later kiezen de bezoekers van Vogue.com haar tot model van het jaar.

Van Calvin Klein tot Lifetime Award

In 2005 tekent Kroes haar eerste grote contract: ze gaat het vrouwenparfum van Calvin Klein helpen verkopen. Later wordt ze zelfs het gezicht van de complete vrouwenlijn van het modemerk. Het is slechts het begin van een onophoudende stroom successen. In een paar jaar tijd staat ze op de cover van ­Vogue, Time, Avantgarde, Elle, Marie Claire, Dazed & Confused en Glamour. Ook de modemerken trekken aan het merk Kroes. Het Friese model doet campagnes en/of modeshows voor namen als Hugo Boss, ­Dolce & Gabbana, Tommy Hilfiger, Gucci, Valentino, Bottega Veneta, Gap, ­Versace, Christian Dior, Lacroix, Jean Paul Gaultier, Louis Vuitton, Marc Jacobs en Neiman Marcus. Volgt u het nog? En de successen houden hier niet op. In 2006 tekent ze een contract met l’Oréal, waardoor ze het best betaalde Nederlandse model aller tijden wordt. Ook is ze sinds 2008 een van de gezichten (‘Angels’) van Victoria’s ­Secret. Ze beschikt al over een wassen beeld in ­Madame Tussaud’s Amsterdam en kreeg in 2009 zelfs bij de Dutch Model Awards de Lifetime Achievement Award. Zelfs de populaire Kanye West zingt in ‘Christian Dior Denim Flow’ dat hij graag met Doutzen zou daten. Helaas voor hem (en vele andere ­mannen): Kroes is op 7 ­november getrouwd met dj Sunnery James en zit inmiddels zwanger thuis.

Omdat ze het waard is?

Ze is een zakenimperium geworden, zo vertelde Kroes eerder dit jaar in een aflevering van Nova’s College Tour, waar ze te gast was. “Je bent als model een product”, zei ze later in die aflevering. Het is een feit dat ze heeft geaccepteerd. Waarschijnlijk niet eens met moeite, want het product Kroes, dan wel het zakenimperium Kroes, mag niet klagen over hoe de zaken gaan. Niet dat het altijd ­voorspoedig ging in haar carrière: voordat ze in 2006 het contract bij l’Oréal tekende was ze ook al – ­tevergeefs – langsgeweest bij Maybelline en Estée Lauder, zo onthulde ze. Wellicht niet geheel toevallig laat ze tijdens het interview dan ook een paar keer de uitspraak ‘Omdat je het waard bent’ vallen. In mei 2010 zette tijdschrift Forbes haar met een loonstrook van 6 miljoen dollar op plek 5 in de lijst met best verdienende modellen. Kroes moet alleen Gisele Bündchen, Heidi Klum, Kate Moss en Adriana Lima voor zich dulden. Meer dan ze zou verdienen met een krantenwijk, zo ­vertelde ze ooit lachend aan Elsevier. Ondertussen vergeet ze haar Friese wortels niet: sinds 2007 is Kroes ambassadeur van de campagne ‘Praat mar Frysk’, bedoeld om de Friese taal onder de ­aandacht te brengen. Ze heeft dus duidelijk de Nederlandse nuchterheid behouden, al nam ze wel één keer een ­privéjet om op tijd bij een concert van Beyoncé aanwezig te zijn.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Schoonheid als exportproduct

Doutzen Kroes is niet het eerste Nederlandse model met succes over de grens. Dames als Frederique van der Wal, Karen Mulder en Famke Janssen gingen haar in het verleden voor. Terwijl ­Mulder daarna vooral in het nieuws kwam met verschillende schandalen, wisten Janssen en Van der Wal een nieuwe, vruchtbare draai aan hun carrière te geven. De eerste als actrice in Hollywood, in films als GoldenEye en X-Men, de tweede niet alleen als actrice in ­kleine filmrolletjes maar ook als presentatrice, spreekster en ­ondernemer. Wat de toekomst voor Kroes brengt na de geboorte van haar ­eerste kind is nog onzeker. In ieder geval heeft ze aangegeven ooit nog haar naam te willen verbinden aan allerhande producten, maar waarschijnlijker is dat ze eerst gewoon doorgaat met waar ze mee bezig was: de Nederlandse schoonheid als exportproduct nóg meer op de kaart zetten.

Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online