Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe word je een goede leider? (de confrontatie)

Dankzij zijn militaire achtergrond is Marc Verhage (40) een kei in managen op resultaat. Alleen wil de manager business consultancy & projectmanagement bij it-dienstverlener TietoEnator ook een leider zijn. Sacha Woudt-Kluvers (50), coach en trainer op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en leiderschap bij managementcentrum De Baak, helpt hem verder.

 

Verhage: "Bij de marine heb ik geleerd om strak te managen. Dat betekent sturen op taken en doelen behalen, daar ben ik ook goed in. Maar er wordt hier meer van me gevraagd. Ik heb te maken met hoog opgeleide consultants en dat zijn eigenwijze mensen. Om hen te sturen is leiderschap nodig, in plaats van management."

Woudt-Kluvers: "Je zegt dat je goed bent in doelen behalen. Wat is jouw doel van dit gesprek?"

Verhage: "Ik zoek naar handvatten en invalshoeken die me meer zekerheid zullen geven dat ik het werk aan kan."

Woudt-Kluvers: "Zijn er al momenten in je werk dat je die zekerheid ervaart?"

Verhage: "Als ik één op één met een klant zit. Dan vertel ik enthousiast over het werkveld en geef ik geen verkoopverhaal. Ik ben heel open en zoek naar gemeenschappelijke eigenschappen. Op zulke momenten voel ik me ongelofelijk zeker. En als ik een presentatie houd, maar dan kom ik vaak weer te autoritair over. Alsof het een militaire briefing is."

Woudt-Kluvers: "Het lukt je dus door openheid te geven, door te luisteren en door je enthousiasme. Kun je je voorstellen dat je die elementen toepast in groepsverband?"

Verhage: "Ja, dat zal iets met de groep doen. Maar één op één heb ik de volledige aandacht, voor een groep spelen meer factoren mee. Dan wil ik een doel bereiken, plannen voor de toekomst communiceren bijvoorbeeld."

Woudt-Kluvers: "Als je dat loslaat voelen mensen zich meer begrepen. Dan is er meer ruimte voor hun gevoel en begrip. Iedereen heeft dat nodig. Daarnaast geef je ze de ruimte om met eigen inbreng te komen. Luister dus niet vanuit een doel, luister vanuit de medewerker. Hoe stel je je één op één open voor meer emotie? Hoe krijg je de klant mee?"

Verhage: "Door naar een klik te zoeken. Jaren geleden volgde ik een verkooptraining en daar werd gezegd dat je de andere partij moet kopiëren. Dat doe ik waarschijnlijk nog steeds onbewust. Het gesprek gaat zo prettiger, waarna we allebei met een goed gevoel weggaan. Dat gevoel wil ik als leidinggevende ook oproepen."

Woudt-Kluvers: "Het heeft dus met waarnemen en met afstemming te maken. Hoe zou dat er tijdens een groepsbijeenkomst uit zien?"

Verhage: "Ik kan met een paar mensen dat proces alvast doorlopen, om een moment van openheid te creëren."

Woudt-Kluvers: "Inderdaad, door op een paar mensen in te zoomen. Misschien zelfs met de mensen waarmee je een minder goede relatie hebt. Dan krijg je precies hetzelfde resultaat als bij een één op één gesprek: jullie verlaten het gesprek allebei met een goed gevoel en de ander raakt meer betrokken. In een groep werkt het dus precies hetzelfde. Wat gebeurt er als je dit toepast op de persoon waar het minder soepel mee gaat?"

Verhage: "Dan leeft hij op. Dat heb ik al eens gehad met een werknemer, ik zag direct resultaat. Je ziet dat er meteen iets terugkomt van die persoon, opeens had ik het idee dat hij wel degelijk betrokken was. En de zekerheid die daaruit voortkomt zorgt dat je makkelijker mensen een stap verder krijgt."

Woudt-Kluvers: "Dus wat ga jij vanaf nu doen?"

Verhage: "Twee dingen. Meer luisteren naar mensen en dat toepassen op de groep, daarvoor de tijd nemen. En daar de mensen voor uitkiezen die ik normaal niet uitkies. En hen uitdagen me te vertellen wat ze bezig houdt."

Woudt-Kluvers: "Inderdaad, meer contact maken dus. En dat luisteren betekent ook dat je het doel dat je voor ogen hebt moet loslaten. Dan luister je pas écht open. Het doel heb je toch al helder voor ogen, dat zit in jou. Dan mag je de focus dus best wat verleggen. Luisteren, openheid, het doel loslaten; dat zijn precies de elementen die gaan over leiderschap én de elementen die iedere werknemer belangrijk vindt in een baas. Wat kan je nog helpen om dit alles niet te vergeten in de toekomst?"

Verhage: "Ik kan het bespreken met mijn teammanagers bijvoorbeeld."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Woudt-Kluvers: "Een tip is om je te herinneren hoe je dingen doet in een één op één gesprek. Haal daar die elementen weer uit. Kijk dus waar het je wel lukt en vertaal dat naar een situatie waar het je niet lukt."