Opleidingsbudgetten staan overal onder druk. Toch boekte DenkProducties vorig jaar 21 procent groei. Hoe doen ze dat toch?
Directeur Hans Janssen ziet drie redenen voor de toename in zijn bezoekersstroom:
#1. Internationale topsprekers
DenkProducties haalde Jon Favreau, de voormalig speechschrijver van de Amerikaanse president Barack Obama, naar Nederland. Favreau is de man achter Obama's campagneleus 'Yes we can'. Zulke toppers geven de bezoekersaantallen 'een flinke zwieper', aldus Janssen.
#2. Focus op drie kerngebieden
Beïnvloeding, leiderschap en productiviteitsverbetering. Dat zijn de drie aandachtsgebieden waarop de seminars van DenkProducties zich richten. En dat blijkt aan te slaan. 'Die drie onderwerpen zijn tijdloos', zegt Janssen. 'Als de kwaliteit hoog is, en we nemen de actualiteit mee, dan kunnen die onderwerpen nog heel lang mee.' Voor andere onderwerpen is er al zoveel alternatief aanbod, dat Janssen zich daarin niet wil begeven. Marketing bijvoorbeeld was voorheen ook een aandachtsgebied, maar dat zal minder worden, zegt hij, omdat hij daar niet genoeg onderscheidend kan zijn.
#3. Drempels wegnemen
De individuele bezoeker die namens zijn werkgever een seminar wil bijwonen, moet niet zelden drie handtekeningen verzamelen, van zijn chef, van een HR-medewerker en van nog een leidinggevende, voordat hij toestemming heeft zich te mogen aanmelden. Die drempel is voor veel mensen te hoog, of onneembaar als de leiding niet meewerkt. Daarom sluit Janssen in toenemende mate raamcontracten met bedrijven, wat het makkelijker maakt voor individuen om zich aan te melden. De invloed van de crisis is dat bedrijven nu kleinere groepjes afvaardigen. 'Niet meer 30 man van één bedrijf, maar 5.' Voor grotere groepen heeft DenkProducties een andere oplossing. Dan kan het seminar bij een bedrijf in eigen huis worden georganiseerd.
Remco Claassen best bezocht
Het best bezochte seminar van DenkProducties in 2014 was Verbaal meesterschap van Remco Claassen, die overigens dit jaar in de papieren editie van Management Team een column zal verzorgen. Het seminar eindigde al voor de vierde keer op rij als het door de bezoekers hoogst gewaardeerde, met een 9,05 als rapportcijfer. Op nummer 2 eindigde ook al een seminar van Remco Claassen, met een 8,58, IK de workshop. Met stip, want dit seminar was afgelopen jaar nieuw. De derde plek was met een 8,57 voor good old Ben Tiggelaar met MBA in één dag, dat in 2014 voor de tiende keer werd georganiseerd.
Benieuwd naar de column van Remco Claassen? Neem dan een abonnement! Of vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer.