Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoe u de baas wordt in 7 stappen

Alleen de allerbeste managers worden ooit directeur. Met deze zeven tips reserveert u op eigen kracht een plaats op het pluche.

Er zijn lijnmanagers die op hun vijfendertigste een afdeling onder hun hoede krijgen. Dertig jaar later, aan de vooravond van hun afscheidsborrel, blikken ze terug op hun carrière om te moeten concluderen dat er sindsdien weinig extra verantwoordelijkheden zijn bijgekomen. Soit, zegt de één. Een rampscenario, vindt een ander. Vraagt u zichzelf wel eens af waarom het sommige managers wel lukt om door te groeien waar andere collega’s juist blijven steken op hun huidige niveau? Stort u zich dan op onderstaand lijstje. Deze zeven succestips bieden mogelijk het antwoord op die prangende vraag.

1. Straal leiderschap uit

De titel van manager op uw visitekaartje betekent niet automatisch dat u binnen de kantoormuren ook wordt gezien als leidinggevend figuur. Wie hogerop wil, zal dat leiderschap vooral op de werkvloer moeten tonen. Door telkens het goede voorbeeld te geven, voorop te gaan in de strijd en uw verantwoordelijkheden te nemen creëert u draagvlak binnen de eigen organisatie. De sollicitatiecommissie die is belast met de benoeming van een nieuwe directeur zal uw naam dan logischerwijs eerder ter sprake brengen.

2. Wees zelfkritisch

Het ouderwetse model van de almachtige manager in zijn ivoren toren is – mocht het u de laatste dertig jaar ontgaan zijn – definitief voorbij. Moderne managers durven regelmatig in de spiegel te kijken. Ze zijn niet langer doof voor kritiek. Zelfreflectie op het eigen functioneren is dan ook onontbeerlijk voor de leidinggevende die zijn carrière graag in een hogere versnelling zet. Weet wat u kunt, maar vooral ook wat u niet kunt. En voor dat laatste geldt: uitbesteden!

3. Bedrijf politiek

Politiek bedrijven is niet enkel alleen voorbestemd aan de Ruttes en Cohennen op het Binnenhof. Ook voor wie hogerop wil in het bedrijfsleven zal deze Haagse ingrediënten zo nu en dan moeten toepassen. Wat dat in de praktijk betekent? Dat u weet wat u zegt, wanneer u dat doet en tegen wie precies. Hiervoor gelden geen kant-en-klare regels waar de meute zich aan houdt. Bedrijfspolitiek is meer een kwestie van gevoel waarbij timing een essentiële schakel vormt. U zult het in ieder geval hard nodig hebben om verder te komen. Vergelijk het met de benoeming van een nieuwe burgemeester. De vertrouwenscommissie kijkt daarbij niet alleen naar talent, ervaring en deskundigheid, maar vraagt zich ook af op de kandidaat ‘een beetje lekker ligt’ binnen de gemeenteraad. In een bedrijf werkt het niet anders. Voel daarom waar de politieke machtsvelden op de werkvloer liggen en stem daar uw uitspraken en activiteiten op af.

4. Wees ondernemend

Ondernemerschap wordt steeds beter gewaardeerd in de managementlagen van het bedrijfsleven. Naast leidinggevende impulsen worden er van u dus ook ideeën en initiatieven verwacht. Uiteraard op een verantwoorde manier, zodat de continuïteit van de bedrijfsvoering gewaarborgd blijft. Breng deze proactieve instelling stevig over de bühne en verlang van uw medewerkers hetzelfde. Dat zorgt voor een portie power op de afdeling waar een gemiddelde directie van smult. Uw naam is daarmee definitief gevestigd in de boardroom.

5. Formuleer een visie

Elke organisatie of afdeling heeft een kompas nodig. Een richtingaanwijzer die medewerkers naar een duidelijk geformuleerde visie stuurt. Als leidinggevende is het zaak dat u die visie weet te formuleren én te communiceren. Eén van de meest gehoorde klachten aan het adres van managers is een gebrek aan die specifieke capaciteiten. Het gevolg? Een groeiend wantrouwen in het afdelingshoofd. Managers van wie de leidinggevende capaciteiten op de werkvloer in twijfel worden genomen, zitten doorgaans achteraan op het moment dat er promotieposten te vergeven zijn.

6. Benader niet iedereen gelijk

Draagvlak creëren voor uw eigen positie doet u ook door niet iedereen binnen de organisatie op exact dezelfde manier te benaderen. Verschillende mensen, verschillende wensen. Besteed meer tijd aan collega’s die belangrijk zijn om uw doelstellingen te bereiken dan aan medewerkers met wie u zakelijk gezien weinig tot niets te maken heeft, hoe aardig ze ook mogen zijn. Laat u dus vooral omringen door de toppers binnen de club, de mensen die er echt voor willen gaan.

7. Deel uw successen

Zelf vindt u dat u heel aardig op weg bent. De grote vraag is echter: zien ze dat in de directiekamer ook? Goed presteren is één, goed presenteren is de stap die volgt. Werp dat kleed van bescheidenheid van de schouders en deel de successen van u en uw afdeling met de rest van het bedrijf. Dat kan heel makkelijk via intranet, de interne nieuwsbrief of met behulp van het prikbord in de bedrijfskantine. Verder: trakteer uw hard werkende medewerkers zo nu en dan op taart wanneer de targets bijvoorbeeld ruimschoots gehaald zijn. Door zo’n feestmomentje in te lassen staat u even stil bij de behaalde successen. Iets dat ook binnen andere lagen van het bedrijf wordt opgemerkt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees meer:

Lees ook het boek "Authentiek leiderschap" en/of volg de Training: Leergang Management en Leiderschap (16-11-2010).

Het laatste management nieuws op de deurmat? Neem MT magazine