Om als organisatie je doelen te halen moet je op de juiste momenten de juiste mensen in huis hebben. Maar hoe zorg je daarvoor?
Het antwoord is: strategische personeelsplanning, aldus Monique ten Hagen. In haar nieuwe boek ‘Strategische personeelsplanning in zes stappen’ legt ze uit waarom dat belangrijk is voor je organisatie en hoe je het goed doet.
Jaarplan
‘Vrijwel elke organisatie maakt een jaarplan in de tweede helft van het jaar voor de komende periode. Waar bedrijven vroeger een plan voor de komende 4 jaar opstelden, kun je nu beter een plan voor het komende jaar opstellen. Het is verstandig je personeelsplan mee te nemen in deze cyclus. Veranderingen gaan tegenwoordig zo snel. Personeelsplanning is in wezen een vorm van verandermanagement, want zo anticipeer je op die veranderingen.’
Personeelsplanning is in wezen een vorm van verandermanagement, want zo anticipeer je op die veranderingen’
Wie heb je daarvoor nodig?
Zo’n plan opstellen begint met je afvragen waar je heen wil met de organisatie, aldus Ten Hagen. ‘Daarna is de belangrijkste vraag: heb ik de mensen in huis die ik hiervoor nodig heb? Vaak heb je een deel wel en een deel niet. Soms heb je pareltjes in je organisatie rondlopen die je moet helpen ontwikkelen door middel van coaching. Het kan ook zijn dat er mensen zijn die niet bij je (nieuwe) visie passen. Dat heeft alles te maken met gedrag en motivatie en dat is vaak weer een gevolg van de cultuur en leiderschapsstijlen. Geef je je medewerkers de ruimte voor ontwikkeling en eigen initiatief? Mag iedereen meedenken over plannen en mogen er ook fouten gemaakt worden? Als je met de medewerkers om de tafel gaat zitten die zich niet kunnen vinden in je visie en je maakt ze er deelgenoot van, zul je zien dat hun houding verandert omdat ze het gevoel krijgen invloed te hebben.’
Soms heb je pareltjes in je organisatie rondlopen die je moet helpen ontwikkelen’
Wie heb je niet nodig?
Het kan ook zo zijn dat iemand zich daarin alsnog niet kan vinden, erkent Ten Hagen. ‘Vaak is het zo dat er dan sprake is van natuurlijk verloop. Die persoon zal waarschijnlijk aangeven dat de nieuwe koers niet bij hem of haar past en gaat dan rondkijken naar een nieuwe baan. Het kan ook zijn dat een bedrijf gaat reorganiseren en op die manier de gemotiveerde mensen binnenhoudt. Als je de organisatie gezond wil houden, moet je het succes behouden. En dat hangt af van de mensen die er werken.’
Als je de organisatie gezond wil houden, moet je het succes behouden. En dat hangt af van de mensen die er werken’
Juiste samenstelling
‘Personeelsplanning houdt ook in dat je kijkt naar je teamsamenstelling. We hebben namelijk te maken met zowel vergrijzing als een nieuwe generatie op de arbeidsmarkt. Die laatste groep, zeg generatie Z, is geboren in een digitale samenleving waar de iPhone en iPad doodgewoon zijn. Ze groeiden op met Facebook en Twitter en kennen niet anders. De oudere generatie komt uit een heel andere periode, maar als je ze laat samenwerken met elkaar, kun je fantastische resultaten krijgen. Als werkgever moet je die samenwerking wel faciliteren, want het mixt waarschijnlijk niet vanzelf. Dan heb ik het niet alleen over leeftijd, maar ook over verschillende etnische achtergronden en religies.’
Als je de oudere generatie laat samenwerken met de jongeren, kun je fantastische resultaten krijgen’
Gedeelde visie
‘De essentie van het boek is dat je medewerkers nodig hebt die intrinsiek gemotiveerd zijn. Die mensen trek je onder andere al aan met de uitstraling van je bedrijf. Je hebt een geloof en visie en dat straal je uit. Sommige mensen voelen zich daartoe aangetrokken, mensen met dezelfde visie. Zo wil de één graag werken bij een kleine startup en de ander graag voor een groot bedrijf als Google of een bank. Die hebben ook een verschillende uitstraling. Dus: zoek mensen die dezelfde visie hebben als jij.’
Monique ten Hagen is zelf ondernemer en mede-oprichter van Plain Orange, een adviesbureau dat bedrijven adviseert over strategische personeelsplanning en over de implementatie van Het Nieuwe Werken. Het boek ‘Strategische personeelsplanning in zes stappen’ verschijnt op 19 september.
Afbeelding via Dashmote.