Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Rolls-Royce sky high gaat

Eens dure autobouwer, nu al weer heel lang succesvol (vliegtuig)motorfabrikant. Al 15 jaar lang verdubbelt elke 5 jaar de omzet. Wat is toch het geheim van Rolls Royce?

 

1. Soepele opvolging

Het ruim 100 jaar oude Rolls-Royce werd de afgelopen 14 jaar geleid door Sir John Rose. In zijn tijd nam het orderboek toe van 7,6 miljard naar liefst 58,3 miljard Britse pond (zo’n 69 miljard euro). Nu hij voor zijn pensioen staat, is in stilte gezocht naar een geschikte opvolger. Die is gevonden, in een voor ons oude bekende: John Rishton, nu nog topman van Ahold, verruilt in maart het supermarktconcern voor de tweede vliegtuigmotorbouwer ter wereld, waar hij overigens al sinds 2007 non-executive director was. De rust waarmee deze machtswissel gepaard ging, werd in de Britse pers lovend ontvangen.

2. Technische excellentie

Luxe auto’s maakt Rolls-Royce al 35 jaar niet meer: het automerk is nu in handen van BMW. Na het faillissement in 1971 werd de focus verlegd naar civiele vliegtuigmotoren. Daar kwamen later defensieopdrachten, scheepsmotoren, nucleaire aandrijvingen voor onderzeeboten en elektriciteitsgeneratoren bij. Het klantenbestand telt nu 600 luchtvaartmaatschappijen, 4.000 bedrijven met privévliegtuigen en helikopters, 160 legers, 2.000 scheepsbedrijven en 70 zeemachten. Onder meer de Airbus A380 Superjumbo en de nieuwe Boeing Dreamliner vliegen met de dubbele R, dankzij diens focus op excellentie in techniek en constante drang naar innovatie.

3. Focus op veiligheid

Voor een vliegtuigbouwer is veiligheid vanzelfsprekend de hoogste prioriteit. De snelheid waarmee Rolls-Royce de recente problemen met de Trent 900-motor, het paradepaardje van de firma, onderkende en aanpakte, sprak echter ook de kenners tot de verbeelding. Samen met Airbus, diens klanten en de overheden werd snel de fout ontdekt, een plan van aanpak gemaakt en goed gecommuniceerd. De klanten kunnen nu wel met miljoenenclaims komen, Rolls-Royces kostbaarste bezit – diens reputatie – bleef zo vrijwel ongedeerd.
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook: 

 

Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online