Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe presteren medewerkers zonder mijn aanwezigheid?

De vakantie is het ideale moment om uit de dagelijkse sleur te stappen en het bedrijf van een afstand te bekijken. Hoe maak je van het bedrijf een geoliede machine die goed functioneert zonder jouw aanwezigheid? 5 tips voor een sterrenteam.

Hoe maak je van het bedrijf een geoliede machine die goed functioneert zonder jouw aanwezigheid?
Foto: Getty Images

Kan jij vrij nemen zonder dat alles in de soep loopt, maken medewerkers de juiste beslissingen zonder jouw input en werken ze er net zo hard als jij er niet bent? Dan heb je een goed team: medewerkers weten precies wat ze moeten doen en waar ze op moeten focussen. Valt er nog winst te behalen?

#1 Werk met A-spelers

Dit is de basis. A-spelers zijn de medewerkers die het verschil maken in groeisnelheid én -kwaliteit van het bedrijf. Het zijn de medewerkers waar je op kunt bouwen en die zowel in de cultuur passen als bovengemiddeld presteren. Verzamel dus zoveel mogelijk A-spelers om je heen.

#2 Weet wie je welke rol geeft

Heb je een team met A-spelers maar wijs je ze rollen toe waarin ze hun talenten niet kunnen benutten, dan zullen ze niet optimaal presteren. Sterker nog, ze zullen waarschijnlijk binnen 6 maanden weg zijn. Het kan helpen om niet in functiebeschrijvingen te denken, maar in rollen binnen een functie. Voorbeeld: een salesfunctie kan bestaan uit de rol koude acquisitie voeren, netwerkevenementen bezoeken en het sluiten van deals. Zorg er ook voor dat jouw mensen de flexibiliteit hebben om rollen te wisselen. Presteert een medewerker matig binnen een rol, dan moet dit een bespreekbare optie zijn.

#3 Geef eigenaarschap over kengetallen

Je hebt A-spelers en je hebt ze de juiste rollen gegeven. Nu geef je ze voor elke rol kengetallen, oftewel KPI’s. Een KPI is een getal waarmee je op elk moment weet of het goed gaat met een bepaald proces of verantwoordelijkheidsgebied. Kortom, met goede KPI’s leg je de gezondheid van je bedrijf vast. Voorbeelden zijn:

  • Omzet en brutomarge zijn logische KPI’s voor de verkoopafdeling.
  • Een marketing KPI is het aantal leads dat contact opneemt.
  • Een NPS score is een KPI voor klanttevredenheid.

Wil je werken met KPI’s dan is de KPI Library een mooie inspiratiebron.

#4 Zit er kort op

Dit betekent niet dat je de ‘heroïsche leider’ uithangt die voor alle problemen een oplossing vindt. Kort erop zitten betekent dat je als ondernemer scherp op de KPI’s van je A-spelers stuurt. Dit betekent dat alle KPI’s dagelijks of wekelijks ingevuld en besproken moeten worden.

Tip: zorg voor 100% KPI transparantie. Met andere woorden, maak de belangrijkste KPI’s zichtbaar voor iedereen in de organisatie. Tevens zou er een document moeten zijn voor alle teams, waarin de teamleider of manager altijd kan zien hoe ‘gezond’ zijn team is en wat de verwachtingen zijn van die maand.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#5 Accepteer uitsluitend ‘Yesable Proposals’

Word je te vaak lastig gevallen met vragen medewerkers en vind je dat ze eigenlijk meer eigenaarschap moeten tonen? Werk dan met Yesable Proposals: de medewerker doet een voorstel waar je (als hij het goed heeft gedaan) in principe alleen ja op kunt zeggen. Dit voorstel bevat:

  1. Verandervisie – beschrijft kort waar je vandaan komt en waar je naar toe wilt.
  2. Criteria voor oplossing – zijn randvoorwaarden waaraan jouw oplossing moet voldoen. Dit beantwoordt de vraag: “Als de oplossing aan al deze criteria voldoet, is het dan voor jou een goede oplossing?”
  3. De yesable proposal – hierin presenteert de medewerker een oplossing, inclusief 1 of 2 alternatieven (en waarom deze alternatieven een minder goede oplossing zijn).

Tip: koppel aan elke medewerker een senior medewerker die de juiste beslissing kan nemen. Zorg ervoor dat dit tweetal in consensus is, dat ze zonder jouw inbreng een beslissing mag nemen. Uiteraard mag die beslissing alleen hun eigen bedrijfsonderdeel raken – wanneer het meerdere raakt, zou de beslissing altijd langs jou moeten gaan.