Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Philips conflictvrije tin inkoopt

Philips krijgt regelmatig complimenten op het gebied van iMVO. Hoe doen ze dat? ‘We wilden zeker weten dat de metalen niet worden gebruikt als inkomstenbron van rebellen in Congo.’

‘Waar de soldeertin in onze producten exact vandaan kwam en onder welke omstandigheden de tin uit mijnen werd gehaald, wisten we tot voor kort niet’, zegt Eric Drent, woordvoerder van Philips. Dat is niet zo gek. Philips koopt deze tin namelijk niet zelf in, laat staan dat het mijnwerkers op de loonlijst heeft staan. Het metaal zit als ontelbare kleine druppels op printplaten die Philips veelal inkoopt.

‘We zijn steeds meer een assemblagebedrijf’, zegt Drent. ‘Waar de tin precies vandaan komt en of het oké is, wisten we niet.’ Het metaal gaat tussen tinmijn en elektrisch apparaat door vele handen en vele bedrijven. Dat heeft Philips er niet van weerhouden om de herkomst van zijn tin te onderzoeken en de keten van tinmijn tot klant te sluiten, zoals het in jargon heet. Een deel bleek uit tinmijnen in het door burgeroorlogen geteisterde Congo te komen.

Spreek leveranciers aan

Nadat Philips de keten in kaart had gebracht kon het leveranciers aanspreken. ‘We hebben bijvoorbeeld tinsmelters verzocht zich te laten controleren door een onafhankelijke partij om zeker te weten dat de metalen niet worden gebruikt als inkomstenbron van rebellen in Congo’, zegt Drent. Philips gebruikt sinds 2012 tin uit het Conflict-Free Tin Initiative (CFTI). Het is een voorbeeld van de positieve invloed van een grote multinational op landen ver weg van het hoofdkantoor.

Incasseer loftuitingen en kritiek

Het in kaart brengen van de hele productieketen leverde Philips een pluim op van de doorgaans zeer kritische Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO). Het bedrijf won de VBDO Verantwoord Ketenbeheer Award. ‘Het beleid jegens leveranciers is duidelijk en goed operationeel uitgewerkt’, schrijft de VBDO in het juryrapport. De VBDO zou de VBDO niet zijn als ze geen opbouwende kritiek zou hebben. ‘Recycling, verantwoorde marketing en duidelijkheid over het non-compliance-beleid voor leveranciers (leveranciers die Philips’ MVO-beleid niet naleven) zijn punten van verbetering’, vervolgt de jury.

Spreek collega-ondernemers aan

Philips probeert ook andere bedrijven tot duurzaam ondernemen te bewegen. Zo is het lid van Global Compact Netherlands, een organisatie onder de vlag van de Verenigde Naties die de mondialisering een menselijk gezicht wil geven. Iedere zichzelf respecterende Nederlandse multinational is lid, bijvoorbeeld AkzoNobel, Rabobank, Shell, TNT en Unilever. We kunnen cynisch doen over een dergelijk gremium (bijvoorbeeld: waarom mag Shell lid worden zolang het nog actief is in Nigeria?), maar een dergelijke businessclub is ook een kans om collega-ondernemers op hun verantwoordelijkheid aan te spreken. Of Philips’ ceo Frans van Houten zijn Shell-collega Ben van Beurden wel eens aanspreekt op principe 7 van Global Compact (‘Businesses should support a precautionary approach to environmental challenges’) zullen we waarschijnlijk nooit weten.

Philips is eveneens lid van de exclusieve Nederlandse businessclub Dutch Sustainable Growth Coalition. ‘De gezamenlijke overtuiging is dat financiële en economische groei direct verband houden met sociaal en maatschappelijk rendement’, stelt consultancybedrijf EY, dat Jan Peter Balkenende naar voren schoof als coalitieleider. Naast Philips zijn zeven andere Nederlandse multinationals lid. Weer een ondernemersclub waar topbestuurders elkaar kunnen inspireren en aanspreken.

Wees transparant

Transparantie vraagt lef. Het kan immers ook even tegen zitten. Wat doe je als de data die je jaarlijks publiceert tegenvallen? Zo liet Philips de Net Promotor Score (een maat voor klanttevredenheid) geruisloos verdwijnen. Zo niet bij de duurzaamheidsparameters. Nadat een concurrent Philips versloeg in de prestigieuze Dow Jones Sustainability Index bleef Philips hierover publiceren.

Pluk de vruchten

Philips’ inspanningen om een duurzamere multinational te worden, worden ook door consumenten opgemerkt. Op de lijst Best Global Green Brands van Interbrand, een internationaal merkenbureau, stijgt Philips jaar in jaar uit. In 2011 bezette het nog een 32ste plaats. In de recentste lijst van 2014 staat Philips op de 14de plaats. Volgens Interbrand is de stijgende lijn onder andere een gevolg van grotere transparantie. Philips is bijvoorbeeld zijn CO2-uitstoot gaan publiceren.

Het nadeel van deze transparantie bleek een jaar later, toen Interbrand Philips op de vingers moest tikken vanwege de toegenomen CO2-uitstoot, onder andere omdat managers in 2013 meer zakenreizen maakten. Internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen kan blijkbaar niet alleen door de telefoon, maar vraagt oogcontact.

Ga voor een circulair businessmodel

Philips maakt een transitie door naar een circulair businessmodel, stelt Interbrand. Hierbij ligt de nadruk op recycling en op gebruik in plaats van eigendom. ‘In de ontwerpfase houden we al rekening met recycling en hergebruik’, zegt Drent. Dit doel en winst maken gaan in deze strategie perfect samen, stelt Interbrand. Het past ook mooi in Philips’ missie die luidt: ‘De wereld door innovatie gezonder en duurzamer te maken.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer lezen over iMVO:

Beeld via Flickr

Advertisement

mvo