Dat groen ondernemen moet, weten de meeste ondernemingen nu wel. Maar kun je je met klimaatneutraal ondernemen ook echt onderscheiden? De bezoekers van de sessie ‘Go Green Or Go Broke’ kregen daarop een antwoord, onder meer van USG People.
Is een groene flexwerker nu echt anders dan een ‘gewone’ flexwerker? Het zit ‘m vooral in de mindset, vindt Annelies Hamer, corporate director social responsibility van USG People. Er gaat een olievlekwerking vanuit: klanten waar groene flexwerkers van USG werken, worden zelf ook aangestoken met de groene gedachte. 'Dankzij groene flexibele arbeid kunnen onze klanten ook hun verantwoordelijkheid nemen', benoemt Hamer.
Commodity trap
Hamer deed haar verhaal tijdens de sessie ‘Go Green Or Go Broke’, georganiseerd door de Climate Neutral Group en MT. Hier leerden de aanwezigen hoe ze kunnen ontsnappen aan de ‘commodity trap’. De commodity trap houdt in dat een onderneming zich niet meer kan onderscheiden in de ogen van de klant en dus alleen nog op prijs concurreert. Dat leidt onherroepelijk tot problemen. Ook op klimaatneutraal gebied dreigt de ‘trap’. Onderscheiden op duurzaamheid is essentieel om duurzaam te overleven.
Groene flexwerker
Een paar cijfers:
Elke maand helpt USG 111.000 mensen aan het werk in 10 landen. Dit maakt hen de vierde speler op de Europese markt met een omzet van 2,9 miljard in 2012.Bij USG People leefde sterk de drang om meer aan ‘groen’ te doen. 'Al was het alleen maar om onszelf in de spiegel te kunnen blijven aankijken', aldus Hamer. Daarnaast levert het bedrijf aan haar klanten de mogelijkheid om duurzaam in te kopen, de CO2-uitstoot terug te dringen en daarnaast steunt men ook nog een houtovenproject in Kenia.
Omdat drie miljard mensen hun eten koken op hout – wat een enorme CO2-uitstoot oplevert – is een project gestart met energie- en houtbesparende ovens, die in landen als Kenia worden verspreid. 'Sinds oktober draaien wij een succesvolle pilot met snoepfabrikant Perfetti van Melle', vertelt Hamer. 'Niet alleen is de groene flexwerker bij hun op de agenda gekomen, ook leven de drie P’s van People, Planet en Profit veel meer bij dit bedrijf.'
Ambities in duurzaam ondernemen
Ook CNG en dagvoorzitter Ewald Smits deden een duit in het zakje, met voorbeelden van ondernemingen die de commodity trap weten te ontsnappen. Zoals Heineken, dat in 2020 de meest groene brouwer ter wereld wil zijn en Paul Polman, topman van Unilever, die ondernemingen die de komende jaren niks doen aan duurzaamheid waarschuwt voor een geheid faillissement.
Simpel energie besparen
Mooiste voorbeeld is natuurlijk het transportbedrijf dat plots haar energiebedrijf op bezoek kreeg: hoe kon het dat hun energierekening met bijna de helft was gekrompen? Er werd toch niet gefraudeerd? Nee, uiteraard niet. De directie had alleen het personeel in de winter verzocht niet meer telkens de grote roldeuren van het magazijn te openen om te gaan roken. Zo simpel kan energiebesparing en klimaatneutraler ondernemen zijn.
Interesse om de volgende editie van Go Green Or Go Broke bij te wonen? Vul het formulier in en blijf op de hoogte van nieuwe data voor deze gratis kennissessie.