Een vliegtuig dat vertraagd is; vervelend voor reizigers en personeel van luchtvaartmaatschappijen. KLM heeft nu een waardige invulling gevonden van de tijd van de monteurs, die na iedere vlucht de vliegtuigen controleren. Met behulp van een VR-training kunnen ze in het (anders verloren) uurtje hun vaardigheden bij kunnen spijkeren.
De trainingen worden nu nog veelal fysiek uitgevoerd, vertelde Olaf Hoftijzer, bij KLM verantwoordelijk voor het trainen van de onderhoudsmonteurs. Tijdens een seminar van VR-softwarebedrijf Warp Industries vertelde hij over de pilot die het bedrijf heeft gedraaid met de VR-training.
‘Bij de fysieke trainingen waren we afhankelijk van vliegtuigen om in te oefenen. Maar die moesten dan wel beschikbaar zijn, om nog maar te zwijgen over de kosten.’ Dat werd het meest pijnlijk zichtbaar tijdens de introductie van een nieuw vliegtuig, de Boeing 787. ‘Omdat dit een nieuw vliegtuig was, bestond er nog geen oefenvliegtuig voor onderhoudsmonteurs. We konden er eentje lenen in Quatar, waarbij betaald moest worden voor het vliegtuig, de mensen moesten daarheen gevlogen worden en de bijbehorende hotelkosten waren ook voor onze rekening.’
Pilot
Eind 2014 werd daarom met een pilot getest of dat ook anders kon. Aan de hand van een Virtual Reality training kon de omgeving van een vliegtuig gesimuleerd worden, waarna onderhoudsmonteurs trainingen konden doen vanuit hun luie stoel. ‘Door middel van een USB-stick en een door KLM verschafte VR-bril kan de training op ieder moment gevolgd worden.’
Dat leverde voordelen op, legt Hoftijzer uit. ‘Door de pilot konden medewerkers twee weken eerder aan het werk, doordat er vijf dagen in simulatie werd getraind en vijf dagen in het echt.’
In de pilot werden verschillende vormen van nieuwe technologie getest. ‘We hebben gekeken naar VR en een hololens. Uiteindelijk besloten we allebei te implementeren, omdat beide nuttig waren op hun eigen manier.’ Het voordeel van een VR-bril was dat een onderhoudsmonteur op ieder moment van de dag zelfstandig kan trainen. ‘Bovendien is het mogelijk om situaties te trainen die normaliter niet zouden kunnen, omdat het te gevaarlijk is of omdat het vliegtuig zou beschadigen’, legt Hoftijzer uit. Met een hololens is het mogelijk om klassikaal te oefenen met behulp van techniek. ‘Het voordeel daarvan is dat je ook discussies met elkaar kunt voeren over de te maken keuzes.’
Ouderwets
Het werken met VR maakt voor de onderhoudsmonteurs een groot deel van de training een stuk behapbaarder. ‘Contracten van 56 pagina’s over veiligheid hoeven ze nu nog maar gedeeltelijk door te lezen, de rest wordt getraind door middel van live vragen in de VR-training.’
De training zorgt voor veel motivatie onder medewerkers, zo merkt Hoftijzer. ‘Het is veel praktischer ingesteld, met directe voorbeelden waar iemand het fout of juist goed doet.’ Of de methode uiteindelijk de standaard wordt van KLM, is nog even afwachten. ‘De luchtvaartbranche staat er niet om bekend om zijn innovatieve karakter. Momenteel moet ik alle examens van de monteurs hardcopy bewaren voor de rest van hun leven.’
Mocht de pilot verder uitgerold worden, dan gaat KLM ook kijken naar het personaliseren van de trainingen aan de hand van data uit eerder gedane cursussen. ‘Instructeurs verbeteren de cursussen wel van tijd tot tijd, maar door het persoonlijk te maken wordt het voor medewerkers nog aantrekkelijker.’