Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Haribo’s gummibeer 90 jaar werd

Haribo’s gummibeer vierde onlangs zijn 90ste verjaardag. Elke dag worden er 1 miljoen gemaakt. Wat is het geheim?

1. Ook zoet moet er goed uitzien

Banketbakker Hans Riegel uit Bonn zag al bij de oprichting van zijn bedrijf in 1920 dat zoet alleen niet goed genoeg is. Dansberen op de jaarmarkt inspireerden hem tot een vorm die tot op de dag van vandaag jong én oud aanspreekt. Omzetcijfers zijn niet bekend, wel dat er elke dag (!) 1 miljoen beren worden geproduceerd, goed voor een jaarproductie van vier keer de wereld rond als je de beertjes met de hoofdjes aan elkaar legt. Het design blijft overigens belangrijk. De grootste innovatie van de afgelopen 20 jaar: de eerst serieus kijkende beren hebben sinds 2007 een vrolijke glimlach.

2. Slim verkoop- en productienetwerk

De gummibeer wordt in 105 landen verkocht, in Nederland sinds 1953. In doorzichtige tonnetjes, bij pretparken, zwembaden en cafetaria’s, zodat ze al snel in het vizier van kinderen kwamen. Succes gegarandeerd. De firma Haribo verovert de wereld trouwens niet alleen vanuit 18 eigen fabrieken, verdeeld over Europa en de Verenigde Staten, maar weet ook slim te acquireren, zoals in 2000 het Nederlandse Hoepman. Zo verzekert het zich in de hele wereld van productiefaciliteit. 

3. Reclame, reclame, reclame

Haribo was in Duitsland pionier in tv-reclame. De samenwerking met bekende Duitser Thomas Gottschalk is inmiddels de langstlopende ter wereld. En dan is er nog de slogan ‘Haribo macht Kinder froh’, bedacht in de jaren 30, bekend bij 99 procent van de Duitsers. In Nederland werd het: 'Haribo maakt kinderen blij, ouders horen ook daarbij.' Als het enorme Haribo-succes één ding duidelijk maakt, is het wel: reclame werkt bij consistentie.

Ter geruststelling: bovenstaande plaat is mooi, maar nep. Het precieze recept van de gummibeer schijnt even geheim te zijn als dat van Coca-Cola, maar bestaat in elk geval uit glucosestroop (die het doorzichtig maakt), suiker, dextrose, gelatine (die het zacht maakt) en plantaardige kleur- en smaakstoffen. De gummiberen krijgen na de productie ook nog een speciale behandeling waarmee ze niet alleen een mooie glans krijgen, maar die er ook voor zorgt dat ze niet aan elkaar gaan kleven. Voor de beren wordt al heel lang geen gummi arabicum meer gebruikt, maar varkenszwoerdgelatine. Er zijn er ook met zetmeel of agar-agar, die ook kunnen worden gegeten door vegetariërs of moslims.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Overige wetenswaardigheden van de beer

  • Elke beer weegt 2 gram en is 2,1 centimeter groot.
  • De naam Haribo stamt van de grondlegger: Hans Riegel uit Bonn.
  • De beer kent beroemde fans als: Sandra Bullock, prins William, en zelfs Albert Einstein schijnt in het verleden graag op een beer gekauwd te hebben.
  • Wilhelm II, de laatste Duitse keizer ooit, schijnt ooit gezegd te hebben dat de gummibeer het beste is dat de Weimarrepubliek heeft voortgebracht.
  • Gummiberen schijnen een medicinale werking te hebben voor huid, haar en gewrichten
  • De 'Goldbär', de huidige bekendste gummibeer, is op de markt sinds 1960
  • De beer komt in de smaken ananas, sinaasappel, peer, appel, citroen en aardbei uit de fabriek.
  • Het startkapitaal van Hans Riegel in 1920 was een zak suiker, een marmeren plaat, een kruk, een stenen fornuis, een koperen ketel en een wals.
  • In 1922 komt de eerste Dansbeer op de markt, groter dan de huidige Goudbeer, maar ook iets slanker. Twee Dansberen kosten in het door inflatie geteisterde Duitsland dan 1 Pfennig.
  • In 1962 wordt voor het eerst tv-reclame voor de beer uitgezonden.
  • In 2008 worden twee Boeings van TUIfly gepresenteerd als 'vliegende ambassadeurs' van Haribo, eerst onder de naam GoldbAIR, later als HaribAIR.
  • Als eerste zoetwarenproducent ter wereld heeft Haribo in 2009 een app in de App Store liggen. 
  • De familie Riegel heeft nog steeds een zwaar stempel op de gang van zaken: (achter)kleinkinderen Hans en Hans-Guido zijn verantwoordelijk voor marketing, verkoop en financiën, respectievelijk productie en techniek, andere achterkleinzoon Hans-Arndt is voorzitter van de Raad van Toezicht.
  • De gummibeer is tegenwoordig ook populair, omdat hij zich zo goed leent voor allerlei creatief thuisgebruik, zoals onderstaand YouTube-filmpje duidelijk maakt.

 


 

Meer succesrecepten: