Via Etsy worden in 200 landen handgemaakte artikelen verkocht. De omzet was in 2012 bijna 700 miljoen euro. Wat is het geheim?
1. De trend is micro
Robert Kalin richtte in 2005 Etsy op uit frustratie. De destijds 25-jarige Amerikaanse meubelmaker had geen idee hoe hij zijn creaties aan de man moest brengen. Sites als eBay vond hij niet toereikend, omdat die zich niet toespitsen op het artistieke aspect van de producten. De ‘creatieve marktplaats’ Etsy, die hij toen oprichtte, bleek meteen een doorslaand succes. In 8 jaar tijd hebben 850.000 microbedrijven een plekje gevonden op de site, de jaarlijkse omzetgroei is nog niet onder de 70 procent geweest. Verkopers betalen 20 cent per advertentie en 3,5 procent van de verkoopprijs. Daarbij haalt de site ook wat op aan advertentie-inkomsten, al wordt er geen reclame van derden geplaatst. Alles om het ‘micro-element’ te benadrukken.
2. Maak verkoop menselijk
De filosofie van de oprichters is dat Etsy een social commerce site is: het persoonlijk contact tussen maker en koper vormt een belangrijk onderdeel van de transactie. Bij bestellingen wordt zelfs vaak een handgeschreven briefje toegevoegd in plaats van een gedrukte factuur. Deze zomer staat de online marktplaats ook in fysieke vorm op een aantal festivals, zoals Lowlands. ‘Wij vinden het belangrijk dat mensen de verkopers daadwerkelijk kunnen ontmoeten’, vertelt Anna Denise van der Reijden, digital marketing specialist van Etsy Nederland.
3. Supersnelle productie
Massaproductie is anoniem en de vraag naar vakmanschap neemt toe. Handgemaakte producten hebben een meerwaarde, omdat er een menselijk verhaal achter zit. Als je huis in brand staat, red je dan eerder je flatscreen of die zelfgebreide sjaal van je overleden moeder? Het ambachtelijke karakter heeft nog een voordeel: de snelheid van de productie. Toen Michael Jackson overleed, stonden er dezelfde dag al items met zijn beeltenis op Etsy. De aangeboden artikelen worden dagelijks door een team van medewerkers gecontroleerd, om te garanderen dat alles daadwerkelijk handgemaakt is. Klanten kunnen ook aangeven als ze een verkoper niet vertrouwen, waarna onderzoek wordt ingesteld.
4. Werk samen
Etsy, begonnen in Amerika, zit inmiddels over de hele wereld en sinds een kleine twee jaar ook in Nederland. Daarbij zoekt de site relevante samenwerkingen, ook in de offline wereld. Er zijn bijvoorbeeld optredens op de Huishoudbeurs en Museum Boijmans van Beuningen. Ook werd recent een deal met bouwmarkt Karwei gesloten. Van der Reijden: ‘Dat sluit fantastisch aan. Hun publiek koopt de spullen waarmee ze de producten maken die op onze site verkocht worden.’ De samenwerking uit zich onder meer in ‘ZieZo-Zaterdagen’, waar doe-het-zelvers in de bouwmarkt workshops kunnen volgen, die zijn samengesteld door verkopers van Etsy. Verder start binnenkort een pilot waarbij verkopers hun eigen spullen kunnen verkopen in de Karweiwinkels. Van der Reijden: ‘Alles om klant en verkoper persoonlijk met elkaar in contact te brengen.’