Betrokkenheid van medewerkers heeft direct invloed op de resultaten. Maar hoe krijg je ze nou betrokken? 4 tips.
Bedrijven met betrokken medewerkers kennen een hogere porductiviteit, minder ziekteverzuim en zijn bovendien innovatiever. Maar hoe zorg je er als manager voor dat je team meer betrokken is bij de organisatie?
Tip 1. Praat erover
Begin gewoon met het onderwerp bespreekbaar maken. Probeer erachter te komen waarom mensen niet betrokken zijn en denk samen met je medewerkers na over hoe de betrokkenheid kan worden vergroot.
Tip 2. Daag je mensen uit
‘Hoe saai, routinematig, of perspectiefloos je werk ook is, jezelf uitdagen door er nieuwe vaardigheden aan toe te voegen, kan je werk op slag betekenisvol maken’, stelt organisatiepsycholoog Cees Schenk. Hij haalt het voorbeeld aan van een Franse bakker waar altijd een lange rij staat, terwijl het brood niet beter of goedkoper is dan bij andere bakkers in hetzelfde dorp. Het verschil zit ‘m volgens Schenk in de medewerkers, die er een sport van hebben gemaakt om alle klanten een blij gevoel te geven. Daarmee stralen ze betrokkenheid uit, wat een positief effect heeft op de verkoop.
Daag je team dus uit om nieuwe vaardigheden te leren en toe te passen in hun werk en het plezier op de werkvloer zal ongetwijfeld toenemen.
Tip 3. Geef medewerkers de ruimte
Volgens de Amerikaanse organisatiedeskundige Margaret Wheatley is het belangrijk om je medewerkers te vertrouwen en om ze ruimte te geven. ‘Het wantrouwen is groot en daardoor hebben we bureaucratieën geschapen waarin mensen bedrijfsonderdelen zijn’, zei ze eerder in een interview met MT. ‘We behandelen medewerkers als kinderen. En als mensen afhaken, zeggen we ‘zie je wel, medewerkers zijn niet te vertrouwen’ en dan is de cirkel weer rond.’
Het is niet gek dat mensen in zulke omgevingen niet betrokken zijn, stelt Wheatley. Geef ze dus wat meer ruimte. Door afstand te nemen wordt hun creativiteit aangewakkerd, stelt zij. ‘Medewerkers willen dolgraag hun best doen en een positieve bijdrage leveren. Daar ben ik van overtuigd.’
-
Lees het hele interview met Margaret Wheatley: 'Het heeft geen zin nog harder te werken'
Tip 4. Verbeter de wereld
Bedrijven die een ‘goed doel’ hebben, zijn vaak geliefde werkgevers, niet in de laatste plaats omdat mensen ook zingeving in hun werk zoeken. Niet zo vreemd: als je met jouw werk niet alleen de aandeelhouders tevreden houdt maar ook bijdraagt aan schoon drinkwater, eerlijke beloningen voor boeren of het behoud van regenwoud, dan heb je écht iets om ’s ochtends voor uit je bed te komen. Zeker als je daar als medewerker concreet aan kunt bijdragen.
Kies een vrijwilligerswerkprogramma dat past bij de waarden en interesses van de organisatie en de werknemers. Zo stuurde scheermerk Gilette een groep medewerkers naar de Himalaya om Indiase kappers betere scheermethodes te leren. Door de roestige scheermessen ontstaan namelijk vaak nare infecties. En schoenenmerk Toms doneert voor elk paar verkochte schoenen een paar schoenen aan een kind uit een arm gezin. Er zijn altijd medewerkers bij het uitdelen van schoenen aan kinderen en het bedrijf staat bekend om zijn betrokken mensen.
Lees meer over betrokkenheid:
-
3 manieren om (meer) betrokkenheid te creëren
-
Waarom betrokkenheid begint met eigenzinnigheid
-
8 tips om je medewerkers te motiveren
-
Té betrokken zijn, bestaat dat ook?