Albert Heijn wil de kwaliteit verbeteren voor de groente en fruit die ze uit Afrika halen én voor de levensstandaard in dat continent. Hoe lukt ze dat?
Al vele jaren is Albert Heijn actief in Afrika. De retailer haalt er groenten, fruit en bloemen vandaan. Gé Happe, strategisch inkoper groente en fruit, bezocht het continent twaalf jaar geleden voor het eerst en werd gegrepen door het continent. Maar hij kwam er met een zakelijke missie: het verbeteren van de kwaliteit van de supply chain, zodat een constant goede kwaliteit producten geleverd kon worden aan de supermarkten van Albert Heijn. ‘Wat wij in die tijd zagen, was dat veel producten die van het zuidelijk halfrond kwamen – niet alleen uit Afrika overigens – aan grote fluctuaties in kwaliteit onderhevig waren. En daar moesten we iets aan doen.’
Langetermijnperspectief
Om tot een goede toeleveringsketen te komen, werkt Albert Heijn vanuit een langetermijnperspectief samen met zijn leveranciers. Happe: ‘Dat deden we altijd al, in Nederland en Europa en dus ook in Afrika. Onze oudste relatie met een leverancier dateert van 54 jaar geleden. In het begin praten we hoofdzakelijk over productkwaliteit, maar gaandeweg komen duurzaamheids-aspecten steeds verder in beeld. Het is een proces van intensivering van de relatie.’
Geen zin in verplichte audit
Sowieso dienen sinds 2013 alle leveranciers van AH in hoog-risico-landen – waar de Afrikaanse landen onder vallen – een sociale audit te ondergaan, plus een controle waarin voedselveiligheid centraal staat. Bestaande toeleveranciers hadden daar niet altijd zin in. Happe: ‘We hebben een leverancier die boontjes levert. Die liet hij plukken door vrouwelijke landarbeiders zonder contract. Voor een kist boontjes betaalde hij een munt, die ze dan weer in konden ruilen voor echt geld.’
Dat kon niet door de beugel en dus verplichtte Albert Heijn hem om zijn arbeidsters een contract aan te bieden. ‘Daar had hij geen zin in’, vertelt Happe, die erbij was. ‘Maar we hebben er veel tijd in gestoken om hem over te halen en nu is hij ons dankbaar. Want zowel de productiviteit als de kwaliteit is sindsdien hard vooruitgegaan, terwijl het verzuim enorm daalde. Logisch, voorheen had die man geen relatie met z’n medewerksters, nu wel.’
Leveranciers met vergelijkbare ambitie
Voor nieuwe leveranciers zijn de audits verplicht, anders wil Albert Heijn sowieso geen zaken met ze doen. Maar volgens Happe is dat tegenwoordig vaak geen probleem. ‘Wij hebben als inkopende partij noten op onze zang. Maar bij goede leveranciers tref ik vaak een vergelijkbaar ambitieniveau en dan is de match niet moeilijk te vinden.’ Echter: ‘Is de chemie er niet, of is de uitslag van de social audit beneden de maat, dan gaan we niet met zo’n partij in zee.’
Foundation voor lokale communities
In 2007 bedacht Happe met enkele collega’s dat het tijd was voor een fonds om de lokale Afrikaanse communities meer te laten profiteren van de handelsrelatie met Albert Heijn. De directie vond het een goed idee. De AH Foundation was geboren en werkt als volgt: de werknemers van een leverancier kiezen een of meerdere projecten die ze ten behoeve van hun community gerealiseerd willen zien. Het beschikbare budget hangt af van de omvang van de handel die Albert Heijn met de lokale leverancier ‘doet’ en wordt voor 20 procent gefinancierd door die leverancier en voor 80 procent door de grootgrutter. De projecten kunnen gaan over gezondheid, scholing en behuizing.
Om de zaken ter plaatse goed van de grond te krijgen is een partnerschap gesloten met ICCO en met Fair Match Support. ICCO, met z’n expertise en uitgebreide netwerk als overall manager van de projecten. Happe: ‘Hun kennis en vooral hun netwerk zijn van onschatbare waarde als je daar een sociaal project van de grond wilt krijgen.’ Fair Match Support is er vooral bij betrokken vanwege hun kennis op het gebied van de kleinschalige landbouw in ontwikkelingslanden.
Kleine lokale boeren in supply chain
‘Een van onze doelstellingen is het aanhaken van kleinschalige boeren bij onze supply chain’, zegt Said Belhassan, Sr. Director AGF, bloemen & planten en mede-bestuurslid van de AH Foundation. Belhassan vertelt over een proef met een avocado-producent in Zuid-Afrika, waar samen met de leverancier wordt gewerkt aan een programma voor kleine lokale boeren. Bedoeling is dat deze boeren dankzij het programma kunnen worden aangesloten aan de supply chain. ‘Dat is in een gebied waar de economische ontwikkeling op een heel laag pitje staat, dus we verwachten dat dat veel verschil gaat maken.’
Nog 12 leveranciers te gaan
Al bij al zijn op dit moment 23 leveranciers in 5 landen – Ghana, Zuid-Afrika, Kenia, Marokko en Zimbabwe – aangesloten bij de AH Foundation en zijn er 38 projecten opgestart. Dat gaat van de bouw van scholen en huizen tot het plaatsen van toiletten of het financieren van een nieuwe busverbinding. Happe: ‘Bij de oprichting hebben we gezegd dat we in 2017 al onze leveranciers aangesloten willen hebben, zodat de levering van al onze groenten en fruit gepaard gaat met verbetering in de levensomstandigheden van de mensen daar. We hebben dus nog twaalf leveranciers te gaan.’
- Hoe ING, Akzo, Toyota en KLM groene wereldkampioen werden
-
Hoe Philips conflictvrije tin koopt
-
Het stappenplan voor sociaal ondernemen
- FrieslandCampina: ‘Een duurzaamheidslogo is een startpunt, geen einddoel’
-
De 3 valkuilen van sociaal ondernemen