Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het succes van een chemiegigant

Twee jaar geleden stond de in Nederland gevestigde chemiegigant LyondellBasell op omvallen, vorig jaar boekte het bedrijf een resultaat van ruim 10 miljard.

Uh…? Dat schreeuwt om uitleg. Wat is het succesrecept van dit bedrijf?

 

1. Focus op kosten

Het derde grootste chemiebedrijf ter wereld komt in de problemen, omdat het na een fusie is volgegooid met schulden. Ondanks de 22 miljard euro schuld wordt een overnamebod afgeslagen. In plaats daarvan komt er een goed uitgevoerd herstructureringsplan: de nieuwe ceo Jim Gallogly bespaart ruim een miljard per jaar. “Kosten ­besparen is onderdeel van de cultuur geworden.”

2. Veiligheid

‘Goal Zero’ heet het programma waarmee wordt gestreefd naar nul ongevallen op de werkvloer. Het programmadoel wordt nog niet gehaald, maar met 41 procent daling van het aantal ­ongevallen in 2010 gaat het wel de goede kant op. Niet alleen fijn voor de 14.000 werknemers: ieder ongeval dat wordt voorkomen staat gelijk aan een besparing van vele euro’s.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3. Everyday excellence

Het programma ‘Everyday Excellence’, “geen bestemming, maar een reis”, aldus ­Gallogly, is een beetje vaag (leiderschap, accountability, dat soort dingen), maar de inwoners van ­Klundert konden er vorige maand al wat van merken: vrijwilligers van LyondellBasell knapten hun speeltuin op, onder het mom van Global Care Day, waarbij jaarlijks werknemers in twintig landen zich inzetten voor een project in de buurt van de fabrieken. Het draagt niet meteen bij aan de omzet, maar is wel goed voor het imago.

>> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.

Lees meer succesrecepten