Binnenkort brandt de tweede editie los van Picnic, het Amsterdamse evenement voor de innovatieve mediasector. Geboren als initiatief van twee internetondernemers wordt Picnic draaiende gehouden door een ingenieuze netwerkorganisatie.
“Het is nu definitief”, zegt Bas Verhart met een zweem van trots in zijn stem. “Richard Branson komt naar Picnic.” Het evenement dat dinsdag 25 september van start gaat, dreigt zichzelf te overtreffen. De eerste editie in 2006 was een groot succes met 5000 bezoekers waaronder veel internationale gasten, en sprekers zoals John de Mol en Second Life-bedenker Philip Rosedale. Komende week (het evenement loopt tot en met zaterdag 29 september in de Westergasfabriek) wordt behalve alleen Branson ook David Silverman, de man achter The Simpsons en acteur Woody Harrelson verwacht.
Niet alleen beroemdheden maar tientallen andere sprekers uit de internet- en mediasector komen naar Amsterdam. Verder zijn er workshops, excursies, feesten, prijsvragen en partner events. De omvang van het programma is indrukwekkend, vooral met het oog op de organisatievorm. Picnic wordt als een groot aantal ballen in de lucht gehouden door een tijdelijk projectteam. Een deel van de organisatoren doet het naast hun ‘echte’ baan.
Initiatiefnemers Verhart en Stikker zijn respectievelijk ceo van Media Republic en directeur van de Waag Society. Betrokkenheid bij de Amsterdamse creatieve industrie maakte dat ze het evenement vorig jaar van de grond hebben getrokken.
Speciale stichting
De organisatie is gegoten in de vorm van een stichting, de Cross Media Week Foundation, waarvan Verhart en Stikker bestuursleden zijn. Veel van het uitvoerende werk wordt gedaan door een projectbureau, tijdelijk gevestigd in het kantoor bij Media Republic. Verder worden veel operationele taken uitbesteed aan gespecialiseerde dienstverleners, zoals de techniek aan The Garage en pr aan Whizpr.
Gedelegeerd
“Het werkt efficiënt doordat we de verantwoordelijkheden zo veel mogelijk hebben gedelegeerd”, zegt Verhart. Professionals zijn ingehuurd voor specifieke onderdelen van de organisatie. Monique van Dusseldorp, bijvoorbeeld, heeft een evenementenbureau. In de aanloop naar Picnic is ze gestationeerd bij het projectbureau waar ze de programmering doet. Van Dusseldorp: “De onderlinge verbanden zijn best ingewikkeld maar het voordeel is dat er geen zware organisatie hoeft te worden opgetuigd.”
Elke week komen het bestuur en managementteam bij elkaar. Verder wordt er vooral veel gemaild. Voor oprichters Verhart en Stikker is het bestuurswerk een onbetaalde activiteit. Het heeft Verhart wel een flinke vakantie gekost, geeft hij toe. “Maar ik krijg er veel voor terug. Het enthousiasme en de internationale belangstelling zijn superleuk. Geweldig om te zien dat het dit jaar nog groter wordt dan in 2006.