Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het MT van Google Nederland

De Nederlandse verkoopvestiging van het Amerikaanse internetbedrijf Google is te vinden in Amsterdam. De snelle technische ontwikkelingen bijblijven is een van de grote uitdagingen.

 

De werknemers van Google Nederland hebben het druk. Druk waarmee? Druk met een spelletje op de Wii-spelcomputer. Het mag allemaal van de baas, landenmanager Marc Duijndam. "Tijdens de lange werkdag kan het bevorderlijk voor de concentratie zijn om even iets anders te doen." Google is ongeveer het hipste bedrijf ter wereld. Ziet het kantoor van de 21ste eeuw er zo uit? Niet alleen zijn er gamecomputers, in de kantine staan een massagestoel en een tafelvoetbalspel. Je kunt er jus d'orange persen of verse espresso maken en er staat een Ben & Jerry-ijskast.

Verkoopvestiging

Het kantoor van Google in Nederland met zijn ongeveer 50 werknemers, pontificaal midden in het Amsterdamse Zuidasgebied, is een verkoopvestiging. Hier worden de advertenties binnengehaald, niet alleen voor google.nl en de Nederlandse klanten van google.com, maar ook voor partnersites zoals YouTube. De organisatie is ingericht naar de klantengroepen, bijvoorbeeld retailorganisaties, amusementsindustrie of de reisbranche. Ook bedient men hier de grote internationaal opererende Nederlandse bedrijven, zoals Philips en TomTom.

In de wekelijkse mt-vergaderingen worden de marktontwikkelingen en targets doorgesproken. Belangrijk punt van aandacht is de opleiding en training. Nieuwe technieken die met grote regelmaat door Google worden geïntroduceerd, bijvoorbeeld videoadvertenties op YouTube, vergen dat de werknemers voortdurend worden bijgespijkerd. Google werkt met innovatieve webmarketingtools zoals AdWords – zoekwoorden waarvoor de klant pas betaalt als er daadwerkelijk op wordt geklikt.

"De ontwikkelingen in ons vakgebied gaan echt heel snel", zegt Carla Yarzagaray, verantwoordelijk voor de relaties met media- en reclamebureaus. "Onze taak is te zorgen dat het team mee kan groeien. De klanten verwachten dat we ze goed kunnen adviseren." Op Europees niveau is een opleidingsprogramma ingesteld, aangevuld met individuele trainingen. Regelmatig komen Amerikaanse webmarketingexperts over om de mensen van de nieuwste ontwikkelingen op de hoogte te brengen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Webgeneratie

‘Generatie Y' of de ‘webgeneratie' is in dit kantoor aan het werk. Hoofdzakelijk twintigers en dertigers bevolken het kantoor. Zelf heeft het management team een gemiddelde leeftijd van 37 jaar. Jonge medewerkers aansturen vergt een aparte aanpak. Het zijn zelfbewuste mensen met een voorkeur voor uitdagend werk en een prettige werkomgeving. Dat gaat verder dan zorgen voor verse jus d'orange. "De mensen die we hier aannemen hebben veel in hun mars", zegt Duijndam. "Wij moeten zorgen dat we ze vasthouden. Op kantoor hangt een lange lijst met ‘benefits'. Eronder staat: ‘Als je nog andere wensen hebt, laat het weten.' Duijndam: "Het belangrijkste is dat de mensen hier fluitend naar hun werk komen."

Vlnr: Sidney Mock (country marketing manager Benelux), Alistair Verney (corporate communications manager Benelux), Carla Yarzagaray (industry head, agencies), Marc Duijndam (op de fiets – country manager Netherlands), Jim Jansen (industry manager, travel), Joris Tinbergen (industry leader technology), Robert Kraal (industry manager, retail).