Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het MT van Ernst & Young Accountants

Met het jaarcijferseizoen voor de deur wordt er bij accountantskantoren onder hoogspanning gewerkt om de jaarlijkse cijferbrij te verwerken. Ernst & Young Accountants zet in op gedegen én prettig.

 

Hoe onderscheid je jezelf als accountantskantoor? De boeken controleren kunnen ze allemaal bij de grote kantoren. Met prijs en imago kunnen de ‘big four', die stuk voor stuk mondiaal opereren, nauwelijks concurreren. Je kunt er moeilijk een marketingcampagne tegenaan gooien: ‘nú bij de jaarcontrole 2008 het eerste kwartaal 2009 gratis!'

"Aspecten zoals kwaliteit en risicomanagement zijn zeer belangrijk, maar als het er op aan komt nauwelijks onderscheidend", zegt Giljam Aarnink (donker pak, rode stropdas). Aarnink is bestuursvoorzitter van Ernst & Young Accountants. Sinds enkele maanden is hij de hoogste baas van de 2200 medewerkers die voor het accountantsbedrijf werken. Ernst & Young Accountants is een van de grootste maatschappen van Nederland, met het hoofdkantoor in hartje Rotterdam pal aan de Nieuwe Maas.

"Als je klanten vraagt waar hun keuze voor een bepaald kantoor op is gebaseerd, blijkt dat steevast het team te zijn", zegt Aarnink. "Het bedrijf moet intensief met zijn accountantsteam samenwerken. Dat moet over het algemeen op plezierige en ontspannen manier kunnen gebeuren."

Onkreukbaar

Concurreren ‘op omgangsvormen' lijkt eenvoudiger dan het is. De reputatie van onkreukbaarheid en nauwgezetheid is het hoogste goed voor een accountantskantoor. Tegelijk wil de boekhouder een prettige relatie opbouwen. Maar je gaat als accountant nu eenmaal niet snel een avondje doorzakken met de klant. Zeker niet in de weken dat er weer een belangrijke handtekening onder de cijfers moet worden gezet.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In het contact met de klant speelt de bedrijfscultuur een belangrijke rol, aldus bestuurslid Jaap Hetebrij (donker pak, rode stropdas). Hij omschrijft de cultuur bij Ernst & Young Accountants als "eerder sociaal en open dan strak en formeel. Down to earth, dicht bij de klant, zonder hooghartigheid." Hoe houd je de gewenste cultuur in stand? "Deels gaat dat vanzelf", aldus Hetebrij. "Soort zoekt soort." Werving en investeringen in opleiding zijn beproefde manieren om de interne verhoudingen te sturen. Verder is het gedrag van de leiding belangrijk. "Als bestuurders moeten wij het goede voorbeeld geven", zegt Hetebrij. De bestuursleden zijn naast hun directietaken allemaal nog actief in de dagelijkse accountantspraktijk.

Regeldruk

Elke veertien dagen komt het bestuur bij elkaar. Naast de cultuur zijn marktontwikkelingen en regelgeving belangrijke aandachtspunten. Een overstelpende hoeveel nieuwe wetten en regels van nationale en internationale overheden en beroepsgroepen is de afgelopen jaren op het bedrijfsleven, en daarmee op de accountantskantoren, afgekomen. "Er treedt een bepaalde verzadiging op", aldus Aarnink. De regeldruk zou wel weer wat mogen worden teruggeschroefd. "Extra regels leiden niet tot meer vertrouwen in het maatschappelijk verkeer."