Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het MT van… Canal Company

Met het toeristenseizoen is ook weer het grote dobberen door de Amsterdamse grachten begonnen. Meer dan wie ook speelde Canal Company in op de marktgroei van de afgelopen decennia. De uitdaging nu: de dienstverlenende cultuur in stand houden.

 

Het begon 24 jaar geleden met waterfietsen die Felix Guttmann in de Amsterdamse grachten ging verhuren. Canal Company groeide door telkens met innovaties te komen zoals de Canal Bus (een varende lijndienst) en recentelijk Canal Hopper (bootverhuur aan kleinere groepen). Na de overname van de rondvaartboten van Holland International in 2005 is Canal Company naar eigen zeggen de grootste partij op de grachten met 300 personeelsleden en ruim een miljoen klanten per jaar.

Toerisme in Amsterdam is een groeimarkt. "Als je naar de lange golf kijkt, kom je op drie tot vijf procent groei per jaar", zegt Guttmann. Amsterdam is nog steeds een van de grootste toeristentrekkers van Europa en dobberen, tuffen, peddelen of spelevaren door de grachten is aantrekkelijker dan ooit. De opkomst van concurrerende bestemmingen zoals Praag, Dublin en Berlijn heeft de positie van de hoofdstad niet echt aangetast. "Concurrentie is alleen maar gezond", aldus Guttmann. "Amsterdam is een ijzersterk product. Als je het maar goed blijft verkopen."

Oude schoenen

Innovatie is een belangrijk onderwerp tijdens de tweewekelijkse directievergaderingen. "Het toerisme is een bijzondere markt", zegt Guttmann. "Het is belangrijk regelmatig met iets nieuws te komen maar je mag nooit je oude schoenen weggooien. De klanten willen de dingen die ze in hun reisgids hebben gelezen, allemaal kunnen doen."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bij Canal Company houdt innovatie ook stiller en schoner in. De eerste waterfietsen van Guttmann moesten zich nog een weg banen tussen de roetwolken die de oude rondvaartboten uitbraakten. Guttmann: "We zijn Amsterdammers en we willen iets toevoegen aan de stad." De meeste boten gebruiken nu aardgas in plaats van diesel en de Canal Hoppers zijn elektrisch aangedreven fluisterbootjes.

De grootste uitdaging voor het managementteam ligt bij de dienstverlenende cultuur. De meeste werknemers hebben direct met de klanten te maken. Ondanks de groei moet de sfeer van het kleine servicegerichte toeristen- en horecabedrijf niet verloren gaan. Directeur Peter Becker: "Ook als er eens een foutje wordt gemaakt. We hebben meegemaakt dat iemand met de soepkommen, die vergeten waren, achterop de fiets achter een boot aan ging. Als je laat zien dat je je best doet, waarderen de klanten dat enorm. Dan wordt dat nafietsen juist een extra attractie." De cultuur bewaren is een kwestie van trainen en communiceren. "Soms merk je dat iemand het niet in zich heeft," zegt Becker. "Dan moet je afscheid van elkaar nemen." Toerisme is een leuke bedrijfstak, vindt Guttmann. "Je bezorgt de klanten een fijne middag of avond." Klachtenbrieven komen zelden binnen. "Het percentage mopperaars valt volledig weg achter de komma."