Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het grootste bedrijf van Duitsland is onzijdig

Het land van Einstein, bratwurst, Beethoven en schlagers is vooral de bakermat van de auto. Maar smeren kunnen ze ook als de beste. 

Dit is aflevering 6 van een serie over het bedrijfsleven in populaire vakantiebestemmingen. Iedere werkdag bieden we je een korte reisgids over een bepaald land, met tips die nét even anders zijnLees ook aflevering 123, 4 en 5

Het grootste bedrijf van Duitsland

'Das Auto' is de even simpele als briljante pay-off van Volkswagen, het grootste bedrijf van Duitsland met een half miljoen medewerkers wereldwijd. De autofabrikant behaalde vorig jaar een omzet van circa 195 miljard euro in 2013. Alomvattend, zou je die pay-off kunnen noemen, en alomvattendheid is precies wat ze nastreven aan de Landstrasse in Wolfsburg. Niet voor niets kwam vorige week het nieuws naar buiten dat Volkswagen AG de mogelijkheden onderzoekt om Fiat Chrysler geheel of gedeeltelijk over te nemen. Mocht deze overname lukken, betekent dit dat VW van de in Leonberg geboren ceo Martin Winterkorn naast Audi, Seat, Škoda, Porsche, Bentley, Bugatti en Ducati ook eigenaar wordt van Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Lamborghini, Ferarri, Jeep, Chrysler, Dodge, RAM en SRT. Hoezo alomvattend? In het eerste half jaar van 2014 verkocht VW AG in totaal 4,97 miljoen auto's, een stijging van 5,9 procent ten opzichte van een jaar eerder. Noord- en Zuid-Amerika waren eigenlijk de enige twee werelddelen waar de verkopen daalde, een van de belangrijkste redenen om Fiat Chrijsler over te nemen, zodat via de aan Chrysler gelieerde merken de Amerikaanse markten worden gepenetreerd.

Ook groot in Duitsland: Allianz, Siemens

Volkswagen logo evolutie

nivea beiersdorfHet leukste bedrijf van Duitsland

Je ziet ze zitten, drie wetenschappers aan het begin van de 20ste eeuw in een laboratorium in Hamburg, rommelend met emulgeermiddelen en crèmes. Het begint allemaal in 1882 als apotheker Paul Carl Beiersdorf een bedrijf start omdat hij een nieuwe manier ontdekt om pleisters te maken. In 1890 wordt zijn bedrijf overgenomen door doctor Oscar Troplowitz, die helpt met de internationale expansie van het bedrijf en in 1900 patent krijgt op het zogeheten emulgeermiddel Eucerit, dat helpt bij het mengen van twee stoffen die normaal gesproken moeilijk te mengen zijn. Samen met scheikundige dr. Isaac Lifschütz en dermatoloog prof. Paul Gerson Unna ontwikkelt Troplowitz op basis van Eucerit een nieuwe stabiele crème, die ze in 1911 op de markt brengen.

Voor de naam van de crème grijpt hij naar het Latijnse woord Nivuem, wat een verbuiging is van het woord 'nix', dat sneeuwvlokken betekent. Om het woord in de huidige tijd te trekken, verbastert hij het woord tot Nivea. Inderdaad, die smeersels in blauwe blikjes bestaan al meer dan 100 jaar. Datgene waar het allemaal mee begon voor Beiersdorf (omzet 6 miljard euro (2013) en ruim 16.000 werknemers), pleisters, is met Hansaplast nog altijd vertegenwoordigd in het portfolio van het bedrijf, dat is gevestigd aan de Unnastrasse 48 in Hamburg. Corebusiness blijf echter smeersels, of dat nu crèmes van Nivea, Eucerin, La Prairie, Florena zijn of de lippenbalsems van Labello. 

Ook leuk in Duitsland: Puma, Adidas, Hugo Boss

Marijn Dekkers BayerOnze man/vrouw in Duitsland

Sinds oktober 2010 is Marijn Dekkers ceo van de Duitse chemiereus Bayer en sindsdien liet hij de omzet groeien van 35,1 miljard euro tot 40,2 miljard euro vorig jaar. De nettowinst steeg tot 3,2 miljard euro, van 2,4 miljard euro een jaar eerder. Er vallen wereldwijd 113.000 medewerkers onder hem. Tegen MT vertelde hij in 2011 over zijn grote verantwoordelijkheid het volgende: 'Als je de hele dag twijfelt, moet je deze baan niet nemen. Van de 100 dingen die er spelen, zijn er 20 waarbij ik nog twijfel, 60 waarbij ik niks hoef te doen en 20 waarbij ik direct in actie kom. Zo ligt het ongeveer.' En dat gaat hem dus niet onaardig af.

Nog meer Hollands glorie in Duitsland: Peter Terium (ceo RWE)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De Duitse rondreis op de kaart

In de volgende aflevering

Morgen gaan we op reis naar Portugal. Lees ook de afleveringen over FrankrijkSpanjeTurkijeDenemarken en Italië