Veel werknemers hebben geen flauw benul hoe het bedrijf er voor staat. En zolang u niet voor de FBI werkt, kunt u maar beter zo eerlijk en open mogelijk zijn.
De gevolgen van het slecht tot helemaal niet communiceren binnen een bedrijf kunnen desastreus zijn. Wat te denken van het waargebeurde verhaal van personeel dat oprecht verbaasd was toen ze te horen kregen dat ze nu toch echt consumenten tevreden moesten zien te houden. Niemand van het bestuur had ooit eerder de moeite genomen om te vertellen dat hun klanten zo belangrijk waren voor het voortbestaan van het bedrijf.
In Management Today wordt verder ook het voorbeeld van een inkoopmanager aangehaald die het bedrijf bijna de kop had gekost. Ook hier lag de basis van het probleem aan het vooral niet communiceren van bedrijfsgegevens. Daardoor wist ze niet dat het bedrijf krap bij kas zat en dat ze dus zeer voorzichtig moest zijn met betrekking tot haar inkoopbeleid.
Risico’s
Het probleem is dat managers vaak informatie achterhouden voor hun werknemers waar dat helemaal nergens voor nodig is. Sterker nog, het zorgt voor achterdocht en voorkomt dat alle neuzen dezelfde kant op staan. En als u het bedrijf runt als ware het de FBI, kan het zelfs tot een faillissement leiden. Alleen als er een echt goede reden voor is kunt u iets voor u houden. Maar dat is veel minder vaak het geval dan u denkt. Om u er nog eens goed van het belang van openheid te doordringen, zetten we de grootste gevaren van het achterhouden van informatie voor u op een rijtje:
1. Geen medewerking
Uw werknemers hebben het beste voor met u en uw bedrijf, maar daarvoor moeten ze wel weten wat het management met het bedrijf voor ogen heeft. Als personeel niet weet welke doelstellingen gesteld zijn en in hoeverre deze al zijn behaald, kunnen ze u er ook niet mee helpen.
- Lees meer over hoe u zo goed mogelijk met uw werknemers communiceert.
2. Geruchtenstroom
Des te groter het geheim des te groter de geruchtenstroom. Wanneer u weinig informatie prijsgeeft, vullen mensen zelf via roddels en vermoedens de gaten die u laat vallen. De kans is erg klein dat dit in uw voordeel is. Om speculaties te voorkomen zult u dus gewoon moeten zeggen waar het op staat.
- Lees ook waarom u roddelen niet helemaal moet verbieden op de werkvloer.
3. Wantrouwen
Hoe kunt u verwachten dat uw team gemotiveerd is als ze constant het gevoel hebben dat u met een dubbele agenda werkt en dingen voor ze achterhoudt? Als u ze te lang van informatie onthoudt zullen ze u in alles wantrouwen. En wanneer een en ander uitkomt, zijn ze niet welwillend om hun actieve medewerking te verlenen om de ontstane problemen op te lossen.
- Lees meer hierover in het artikel 'stop het wantrouwen van uw werknemers'
4. Waarheid duurt het langst
Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel. En ook hier is de kans dat het dan vervelend voor u uitpakt. Want ‘het lek’ zal zo zijn eigen redenen hebben om de informatie prijs te geven. Gezien de eerste versie vaak als het meest geloofwaardige wordt gezien, is het van belang om zelf de eerste te zijn die zijn kant van de zaak vertelt.
- Lees hoe u leugenaars herkent in het artikel 'lees de waarheid in de ogen'.
Lees ook het boek Transparantie of volg het congres (Her)-winnen van vertrouwen en het belang van transparante communicatie