Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hanneke Niens, Filmproducent

Hanneke Niens (De tweeling, Van God los, Cloaca) verwacht veel van haar medewerkers, maar kan zelf goed overweg met veeleisende mensen. “Schrijvers en acteurs hebben soms lange tenen. Maar mijn hemel, wat kán ik me dat goed voorstellen.”

“Veel mensen denken dat een filmproducent alleen maar voor het geld zorgt. Dat is niet zo. Ik ben betrokken bij een film vanaf het allereerste idee tot het moment dat hij op het doek verschijnt. Die passie voor de inhoud, dat is mijn drijfveer. Een idee of script moet mij raken, anders begin ik er niet aan. Maar direct daarna komt de zakelijke kant: is er een goed gedefinieerde doelgroep? Kunnen we hier financiers voor vinden? Is er behoefte aan het genre? Of beconcurreren we met deze film onze eigen markt? Een idee kan nog zo fantastisch zijn, als het praktisch niet haalbaar is, dan houdt het op. “In 1999 hebben mijn zakenpartner Anton Smit en ik IdtV BV opgericht. Anton is creatief producent, ik ben zakelijk directeur natuurlijk. Mijn generatie filmproducenten is zakelijker geworden. Vroeger heette het: ‘ik maak speelfilms’. Nu zeg ik: ‘ik run een bedrijf dat speelfilms ontwikkelt, produceert en exploiteert’. “Continuïteit staat bij ons hoog in het vaandel. We willen doorlopend Nederlandse films maken. Niet alleen voor de continuïteit van IdtV Film, maar ook voor de carrières van acteurs, schrijvers en regisseurs. Wanneer een acteur maar eens in de zes jaar in een film kan spelen, kan hij nooit een publiek aan zich binden.
“Een filmproducent heeft een lange adem nodig. Uiteindelijk haalt ongeveer een op de zes ideeën het witte doek, en dan ben je jaren verder. Je moet een olifantenhuid hebben, want je krijgt veel teleurstellingen te verwerken. Heb je net de ene financier geregeld, is de deadline van de ander verstreken. Heb je net een coproducent in het buitenland gevonden, zijn de scènes in dat land geschrapt. De financiering van De tweeling duurde uiteindelijk zeven jaar. En al die tijd moet je de passie houden dat deze film ooit van het witte doek gaat stralen. “Het team van IdtV Film is klein. We werken met acht vaste medewerkers. Indirect zijn we verantwoordelijk voor filmcrews van zo’n 150 man per film. Leidinggeven, het voortouw nemen, dat heeft mij altijd getrokken. Ik wil graag de greep hebben, de touwtjes in handen houden. Laat mij maar organiseren en vooruitdenken. Ik ben zelf erg gedisciplineerd en hou van detail, van attentheid. Alles moet in orde zijn, van het maken van de accountantsverklaring tot het sturen van een kaartje naar een acteur die een mooi interview heeft gegeven. “Die discipline, daarin ben ik ook streng naar mijn eigen team. Dat betekent niet dat ik over hun schouder meekijk. Integendeel, het zou niet in me opkomen om te controleren of iedereen om half tien achter zijn bureau zit. Ik verwacht juist veel zelfstandigheid. Zeurpieten en mensen die zich afhankelijk opstellen, daar hou ik niet van. Mensen moeten niet hun problemen op mijn bordje gooien en denken er daarmee vanaf te zijn. Ik wil dat ze zelf aangeven hoe ze het willen oplossen, en dan denk en help ik mee. “Het werk op de filmsets volg ik van afstand. Ik kom niet vaak op de set, want ik loop daar maar in de weg. Maar af en toe wil ik even bijpraten, de sfeer proeven. Soms merk ik dan dat het goed zou zijn de crew een oppepper te geven. Bijvoorbeeld door tussendoor een borreltje te organiseren, of met elkaar naar het opnamemateriaal te kijken. “Voor mijn team ben ik niet altijd een gemakkelijk mens. Ik kan veeleisend en grillig zijn en ik ben niet gelijkmatig gehumeurd. Daar staat tegenover dat ik er goed tegen kan wanneer ánderen veeleisend zijn. Soms vragen mensen of ik wel kan werken met veeleisende acteurs, schrijvers of regisseurs. Dan zeg ik ‘ja’. Ze zijn soms lastig, ze hebben soms lange tenen. Maar mijn hemel, wat kan ik me dat goed voorstellen. Je bent zo naakt en kwetsbaar in dat beroep. Ik heb grote bewondering voor hun kwaliteiten en creativiteit. Ik kan er heel goed tegen wanneer iemand de diva speelt.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

CV Hanneke Niens

1965 > geboren te Den Haag
1978 > Florens Radewijns College Raalte
1985 > theater-, film- en televisiewetenschappen, Rijksuniversiteit Utrecht, mediarecht en auteursrecht, Vrije Universiteit Amsterdam
1991 > uitvoerend producent en dramaturg, Sleeswijk Entertainment
1995 > hoofd drama & uitvoerend producent IdtV Film & Video Producties
1999 > oprichting en zakelijk directeur IdtV Film BV
2001 > producent Familie, coproducent Baby
2002 > De Tweeling
2003 > Cloaca en Van God Los
2004 > Zinloos