Jan Dijkgraaf heeft de reputatie van harde, cynische manager. Hij schreef een handboek voor mensen die ook zo willen worden.
Handboek voor de keiharde manager
Jan Dijkgraaf (BBNC, 158 pagina’s)
Jan Dijkgraaf is een man van verrassingen. U kent hem misschien, hij was hoofdredacteur bij Metro, schreef scherpe columns in onder andere Spits!, haalde de bezem door HP de Tijd en is nu de baas bij PowNed, de publieke omroeporganisatie ontstaan uit GeenStijl. Nog verrassender dan zijn carrièreswitches is het feit dat hij nu naar buiten treedt met een managementboek.
Niet dát hij het boek heeft geschreven is de grote verrassing. Haast met stomheid geslagen hebben we hier op de redactie van MT het boek, toen we het toegestuurd kregen, uit de envelop gehaald. Jan Dijkgraaf blijkt zichzelf als manager te zien! Het boek heet ‘Handboek van de keiharde manager’, en het gaat in de allereerste plaats over Dijkgraaf zelf.
U moet namelijk weten, Dijkgraaf is ook nog een paar jaar hoofdredacteur van MT geweest. We kennen hem een beetje. Dat hij zoiets deed als ‘managen’ was ons niet echt opgevallen, laat staan ‘leidinggeven’. Extra knap, dus, dat hij er nu een heel boek over vol heeft gekregen.
Toen Dijkgraaf werd aangesteld (in 2006), deed hij om te beginnen datgene waar hij berucht om is (en zichzelf regelmatig voor op de borst slaat): mensen eruit gooien. Hij was aangenomen om te saneren, dat was vlug voor elkaar. Daarna hebben we niet al te veel van Dijkgraaf gemerkt. Hij zat in zijn kantoor met de deur dicht. Misschien was hij wel alle managementboeken die ooit verschenen zijn aan het lezen, zoals hij beweert te hebben gedaan voordat hij ‘Handboek van een keiharde manager’ schreef.
Leidinggeven is ook niet echt zijn ding, het past niet bij hem. Dijkgraaf is sociaal gezien wat angstig aangelegd en communiceert bij voorkeur met een klein groepje getrouwen die hij begunstigt, zodat hij van hun loyaliteit verzekerd is. Zijn stijl is aansturen met behulp van wantrouwen. Uit de pagina’s van ‘Handboek van…’ is die sfeer goed af te lezen. Het boek gaat onder meer over de vraag met wie je wel of niet ruzie moet maken, hoe je van lastige p&o-medewerkers afkomt en het geeft de tip om ook eens op je vrije dag naar kantoor te komen, zodat je je argeloze medewerkers kunt betrappen. Wie geïnteresseerd is in hoe iemand die vanuit wantrouwen opereert in de wereld staat, heeft ideaal case-materiaal.
Hoe kan het dat Dijkgraaf toch een succesvol (media)manager is? Enerzijds omdat uitgevers soms op zoek zijn naar iemand die goed kan saneren, en die reputatie heeft hij nu eenmaal. Anderzijds omdat Dijkgraaf goed is in het ‘mediaspel’: opvallende acties bedenken waarmee hij de aandacht op zichzelf of zijn titel/publicatie weet te vestigen. (Het woord dat hij zelf gebruikt is ‘reuring’ creëren.) In dat kader moet u dit boekje ook zien. Dijkgraaf heeft de laatste jaren de reputatie van harde cynicus; hij gooit graag olie op het vuur met een ‘Handboek voor de keiharde manager’. Des te meer aandacht krijgt hij.
Of het boek aan te raden is? Met de ideeën die erin staan, bent u met een uurtje klaar, dus het is misschien zonde van het geld. Waar het lezen van alle managementboeken dan voor nodig is geweest, zal altijd wel een mysterie blijven.
MT neemt elke vrijdag een nieuw (management)boek onder de loep. Ook de eerdere recensies kunt nog eens teruglezen.
Bestel dit boek online