Bij de eerste opdrachten moest NPSP Composieten nog zelf klanten bellen. Maar sinds het Haarlemse bedrijf de ANWB-paddestoel wist te verduurzamen, wórden ze gebeld. ‘Nu worden we serieus genomen.’
Composieten, materialen die zijn opgebouwd uit meerdere componenten en bijvoorbeeld veel in de vliegtuigindustrie worden gebruikt, gelden door hun vaak moeilijke recycling niet bepaald als duurzaam. Bij het Haarlemse NPSP zoeken ze daarom hoe met materialen als vlas, hennep en bio-harsen composieten wél duurzamer kunnen worden gemaakt.
Natural Power
Dat begint in 1998, als Niels Haarbosch Natural Powered Speed Products opricht, en een jaar later samen met Robert van der Vliet een met vlas versterkte catamaran bouwt: de Flaxcat. Drie jaar later volgt de Nuna I, de beroemde auto op zonne-energie, die NPSP samen met studenten van de TU-Delft bouwt. Mooie projecten, maar verdiend wordt er nog niet veel. Reden waarom in 2003 de naam verandert in NPSP Composieten, marketingkennis wordt aangetrokken en de koers naar serieproductie wordt verlegd. Dat mist zijn effect niet.
Kassakappen
Er volgen opdrachten voor kassakappen voor in de supermarkt en nieuwe treinneuzen voor Nedtrain. “Rijdende reclame voor ons”, zegt commercieel en financieel directeur Mark Lepelaar, een van de aanwinsten van 2003. “Nu worden we serieus genomen, want voor die toepassing is de wet- en regelgeving zeer zwaar.” Ook een mooie klus is de duurzame ANWB-paddestoel, die in 2005 wordt binnengesleept. Voor die opdracht moest NPSP nog zelf bellen, tegenwoordig komen de bedrijven naar Haarlem toe. Inmiddels werken er 25 mensen bij het bedrijf, en is de omzet gegroeid tot zo’n 1,5 miljoen euro op jaarbasis.
Pioniersrol
Het duurzame aspect heeft NPSP veel naamsbekendheid opgeleverd. “Maar daar win je uiteindelijk geen opdrachten mee”, zegt Lepelaar. “We willen een zo duurzaam mogelijk product, maar ook de kwaliteit en prijs moeten goed zijn.”
Dat lukt nu steeds beter, omdat NPSP het proces sterk heeft weten te automatiseren. “We waren de eersten, dus hebben we een voorsprong”, zegt Lepelaar. Een voorsprong die zich nu ook anderzins uitbetaalt: NPSP verdient ook steeds meer aan onderzoek en adviesdiensten voor derden. “We moeten dat onderzoek natuurlijk toch doen. Maar waarom zouden we het gratis weggeven?”
Meer over clean tech:
-
Wat u moet weten over Smart Grid en clean tech
-
Elektrisch rijden op zonne-energie
-
Brandstof uit co2
-
Duurzame zakenauto's
-
Biobased venture capital
-
Clean Tech: Ledverlichting leasen
-
Windturbine fabriek in Amsterdam
-
Funding voor clean tech startup Epyon
-
Solar: thin film versus zonnepanelen
-
Test: Mitsubishi iMiEV
-
Test: Opel Ampera
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.