Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Groeien met een groene paddestoel

Bij de eerste opdrachten moest NPSP Composieten nog zelf klanten bellen. Maar sinds het Haarlemse ­bedrijf de ANWB-paddestoel wist te verduurzamen, wórden ze gebeld. ‘Nu worden we serieus genomen.’

 

Composieten, materialen die zijn opgebouwd uit meerdere componenten en bijvoorbeeld veel in de vliegtuigindustrie worden ­gebruikt, gelden door hun vaak moeilijke recycling niet bepaald als duurzaam. ­Bij het Haarlemse NPSP zoeken ze daarom hoe met materialen als vlas, ­hennep en bio-harsen composieten wél duurzamer ­kunnen worden gemaakt.

Natural Power

Dat begint in 1998, als Niels Haarbosch Natural ­Powered Speed Products opricht, en een jaar later samen met Robert van der Vliet een met vlas ­versterkte ­catamaran bouwt: de Flaxcat. Drie jaar later volgt de Nuna I, de beroemde auto op zonne-energie, die NPSP samen met studenten van de TU-Delft bouwt. Mooie projecten, maar verdiend wordt er nog niet veel. Reden waarom in 2003 de naam verandert in NPSP Composieten, marketingkennis wordt aangetrokken en de koers naar serieproductie wordt verlegd. Dat mist zijn effect niet.

Kassakappen

Er volgen opdrachten voor kassakappen voor in de supermarkt en nieuwe treinneuzen voor Nedtrain. “Rijdende reclame voor ons”, zegt commercieel en financieel directeur Mark Lepelaar, een van de aanwinsten van 2003. “Nu worden we serieus ­genomen, want voor die toepassing is de wet- en ­regelgeving zeer zwaar.” Ook een mooie klus is de duurzame ANWB-paddestoel, die in 2005 wordt binnengesleept. Voor die opdracht moest NPSP nog zelf bellen, tegenwoordig ­komen de bedrijven naar Haarlem toe. ­Inmiddels werken er 25 mensen bij het ­bedrijf, en is de omzet gegroeid tot zo’n 1,5 miljoen euro op jaarbasis.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Pioniersrol

Het duurzame aspect heeft NPSP veel naamsbekendheid opgeleverd. “Maar daar win je uiteindelijk geen opdrachten mee”, zegt Lepelaar. “We willen een zo duurzaam mogelijk product, maar ook de kwaliteit en prijs moeten goed zijn.”
Dat lukt nu steeds beter, omdat NPSP het proces sterk heeft weten te ­automatiseren. “We waren de eersten, dus hebben we een voorsprong”, zegt Lepelaar. Een ­voorsprong die zich nu ook anderzins ­uitbetaalt: NPSP verdient ook steeds meer aan onderzoek en adviesdiensten voor derden. “We moeten dat onderzoek natuurlijk toch doen. Maar waarom ­zouden we het gratis weggeven?”

Meer over clean tech:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.