Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Google+ snel groter dan Facebook’

Google+ gaat als een raket. De afgelopen week verdubbelde het aantal gebruikers wereldwijd van 10 naar 20 miljoen. Moet Facebook al bang worden?


Ja, zegt social media-deskundige Vincent Smit van Promote Your Network. Volgens hem is het zaak om er snel bij te zijn en zo een voorsprong op te bouwen. Nu nog is Google+ vooral het domein van personen, snel zullen zich ook zakelijke kansen gaan aanbieden. MT ging met Smit in gesprek over dit nieuwe sociale medium dat een plekje moet zien te veroveren in het landschap dat nu nog wordt gedomineerd door Twitter, LinkedIn en Facebook.”
 

Waarmee verschilt Google+ van Facebook?

“Het verschil is vooral dat je veel gerichter communiceert. Je kunt contacten indelen in bepaalde cirkels en bepaalt zelf welke dat zijn. Met de cirkel ‘leveranciers’ heb je andere communicatie dan met je cirkels vrienden, klanten of collega’s. Nog los van je buitenlandse contacten, die je nu niet meer hoeft lastig te vallen met je Nederlandstalige berichten zoals je die nu misschien via Twitter of Facebook verspreidt. Dit werkt natuurlijk alleen als de ontvangers ook Google+ gebruiken. Het grote nadeel van Facebook is dat je zakelijke relaties kunnen zien dat je moeder een jeugdfoto van je plaatst. Met Google+ is dat niet meer zo.”
 

Waarom zou je er als bedrijf bij willen zijn?

“Je kunt gerichter met je prospects omgaan omdat het je in staat stelt om te luisteren naar de markt door te zoeken op onderwerp, de zogenaamde Sparks. Vanuit je eigen handel kijk je wat voor vragen mensen hierover stellen. Dan geef je antwoord en de kans is groot dat je met je eigen deskundigheid of dienst aan een cirkel van de vragensteller wordt toegevoegd. Dat is een heel effectieve manier om prospects aan een eigen cirkel toe te voegen. Eén van mijn cirkels heet ook gewoon prospects, daar heb ik dus er dus heel veel in staan.”
 

Toch zijn er voor bedrijven officieel nog geen mogelijkheden om zich zakelijk te proflileren

“Klopt. Officieel zit Google+ ook nog maar in testfase, die trouwens veel korter gaat duren dan oorspronkelijk de bedoeling was. Je mag officieel nog geen bedrijfsprofiel aanmaken op je persoonlijke profiel. Ze dreigen je te verwijderen als je het toch doet, maar ik geloof niet dat ze dat doen. Google is nu zelf aan het uitvinden wat zakelijk straks aangeboden kan worden. Het platform wordt enorm doorontwikkeld en gaat mogelijkheden bieden die je nu nog niet voor mogelijk houdt. Ook je eigen bedrijfspagina: en ik verzeker je dat je daar straks graag voor wil betalen. Wacht daar niet op, als je nu al actief wordt, ga je mee in het proces, je leert en bouwt een voorsprong op. Maak mee hoe het werkt.”
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Is Google+ een serieuze bedreiging voor Facebook?

“Gegarandeerd! Ik verwacht dat Google+ ergens rond het einde van dit jaar al groter is dan Facebook. Je kun op dit platform veel makkelijker een veel groter bereik creëren. Nu zitten vooral de early adapters er op, maar dat gaat snel veranderen. Op internet worden hypes steeds sneller geaccepteerd door de massa en algemeen geaccepteerd. Waar Foursquare een half jaar over deed, doet Google+ in zes dagen. Het belangrijkste voordeel wat Google+ mij gaat bieden, is dat ik nog maar naar één plek toe hoef vanwaar ik alles kan bekijken en bedienen op andere platforms.”
 

Zijn er ook nog nadelen?

“We worden steeds afhankelijker van Google. Je kunt er alles mee, tot je agenda beheren aan toe. Dat geeft mensen een soort van Big Brother-gevoel.”
 

Lees ook:

‘Vurige en doortastende’ Fernandez moet het werk van Hein Schumacher bij Unilever afmaken

Op het cv van Fernando Fernandez prijkt slechts één werkgever, Unilever. De Argentijn klom in 37 jaar op van financieel analist tot topman van de multinational. Nu mag hij gaan afmaken wat vertrekkend ceo Hein Schumacher begonnen is.

fernando fernandez unilever ceo
Fernando Fernandez, de huidige cfo en beoogde nieuwe topman van Unilever. Foto: Unilever

Fernando Fernandez heeft wat je noemt een overzichtelijk cv. Daarop staat slechts één werkgever: Unilever. De Argentijn is wat ze bij Unilever een lifer noemen, iemand die al (vrijwel) zijn hele leven bij de multinational werkt.

De 58-jarige Fernandez studeerde economie aan de Universiteit van Buenos Aires. Na zijn afstuderen begon hij op zijn 21e bij Unilever in Argentinië, als analist bij het financiële team. Hij ging nooit meer weg.

Fernandez zag in zijn bijna 40-jarige carrière bij Unilever veel ceo’s komen en gaan. Nu wordt hij zelf topman, ruim een jaar na zijn benoeming tot financieel directeur. Hij volgt Hein Schumacher op, die afgelopen dinsdag als donderslag bij heldere hemel zijn aftreden aankondigde.

In tegenstelling tot zijn opvolger zat de vertrekkend topman maar kort bij Unilever, nog geen twee jaar. Eind mei verlaat hij het concern definitief.

Wieden in merkportfolio

Het is nu aan Fernandez om de koers die hij als cfo hielp vorm te geven, verder uit te rollen. De Argentijn is een van de architecten achter Unilever’s Growth Action Plan, de strategie om fors te snijden in het portfolio van 400 merken en de focus te verleggen naar de dertig labels die het meeste opleveren. Samen zijn deze ‘power brands’ goed voor 30 procent van de totale omzet.

Minder diversiteit, meer focus op mondiale schaalgrootte en marketing en op grotere innovaties dus. Het achterliggende doel is duidelijk: de aandeelhouderswaarde moet worden gemaximaliseerd.

Lees ook: Unilever slankt de voedingstak af: de strategie is ‘minder, beter en meer impact’

De saneringen treffen vooral de voedingstak: oer-Hollandse merken als Conimex en Unox werden verkocht, De Vegetarische Slager staat in de etalage. Ook de afsplitsing van de ijsdivisie, met merken als Magnum en Ben & Jerry’s, is onderdeel van het plan.

Opmerkelijk duo

Schumacher en Fernandez vormden een opmerkelijk duo, zegt Callum Elliot, analist bij Bernstein, tegen de Financial Times. Hij omschrijft Schumacher als ‘ingetogen’ en Fernandez als ‘vurig en charismatisch’ – meestal is het in de dynamiek tussen ceo en cfo precies andersom.

Elliot: ‘In dat licht is zijn promotie geen verrassing. Het gaat om de timing en de manier waarop.’ Schumacher legt zijn functie vrijwel direct neer, per 1 maart 2025. Dat is over minder dan een week.

Lees ook: Hein Schumacher vertrekt bij Unilever: ‘Beleggers en bestuur willen harder, sneller en meer’

Het lijkt erop dat beleggers ongeduldig zijn geworden. Dat schemert ook door in de aankondiging van Fernandez’ benoeming. Bestuursvoorzitter Ian Meakins prijst zijn ‘doortastende en resultaatgerichte aanpak’ en zijn vermogen om snel veranderingen door te voeren. Eigenschappen die volgens analisten ook in de smaak vallen bij investeerders.

Internationale rollen

fernando fernandez ceo unilever
Fernando Fernandez. Foto: Unilever

Wat verder voor de nieuwe topman spreekt, is dat hij excelleerde in eerdere rollen. De eerste veertien jaar van zijn loopbaan werkt de lifer in Argentinië, waar hij zich breed ontwikkelt.

Na verschillende financiële functies maakt hij de overstap naar inkoop, sales en marketing. Uiteindelijk schopt hij het tot president Hair Care van de Latijns-Amerikaanse markt, vervolgens van de Europese, een functie waarvoor hij naar Frankrijk verhuist.

Fernandez zal nog vaker verhuizen. In 2007 wordt hij executive vice president voor de Filipijnen, daarna voor Brazilië en uiteindelijk voor de Latijns-Amerikaanse markt als geheel.

In New York maakt hij indruk als president van de divisie Beauty & Wellbeing, een van de snelst groeiende onderdelen en niet geheel toevallig ook een divisie waarop meer focus komt te liggen. Met merken als Dove en Vaseline was de tak het afgelopen jaar goed voor ruim een vijfde van de groepsomzet.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Onderdeel van de strategie is een ‘meedogenloze focus’ op volumegerichte groei, zegt Fernandez daarover in een bedrijfsinterview. Zijn rol omschrijft hij als die van een enabler en simplifier, iemand die zaken simpeler en aangenamer maakt.

Lees ook: Hoe het rebelse Ben & Jerry’s wordt vermalen in de winstmachine van Unilever

Power shift bij Unilever

Nu schuift het bestuur hem – man van de cijfers – naar voren om de onder Schumacher ingezette transformatie van Unilever te versnellen. Wie oplette, kon de power shift de afgelopen maanden al een beetje zien. Fernandez kreeg er begin dit jaar extra taken bij – en een salarisverhoging van 7,5 procent, boven op zijn vaste jaarvergoeding van 1.175.000 miljoen euro (exclusief bonussen).

Naast de financiën komen onder andere ook de toeleveringsketen, inkoop en digitale technologie onder zijn hoede. De uitbreiding van zijn takenpakket is in januari niet het enige item op de rol, er vinden ook veranderingen in het leiderschapsteam plaats. Chief supply chain officer Reginaldo Ecclissato wordt gepromoveerd tot president voor One Unilever Markets, de Nederlander Willem Uijen volgt hem weer op.

Uijen rapporteert direct aan Fernandez en zal dat vanaf maart aan zijn tijdelijke opvolger doen, waarnemend cfo Srinivas Phatak. Unilever is een ‘grondig intern en extern’ zoekproces gestart naar een nieuwe financiële topman.