Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Goed inwerken bespaart geld

Laat een nieuwe werknemer de eerste weken niet eenzaam en verveeld verpieteren achter z'n pc. Zo kunnen Nederlandse werkgevers gezamenlijk minimaal een half miljard euro per jaar besparen.

Volgens een artikel in De Pers geeft een op de vijfentwintig ontslagnemers een slechte ontvangst aan als reden voor vertrek. En dat is zonde, want het werven van één nieuw talent kost zo'n zevenhonderd tot twaalfhonderd euro. Daarbij is de medewerker in de eerste periode nog nauwelijks productief geweest. Om nog maar te zwijgen over de slechte verhalen die zo iemand over het bedrijf kan verspreiden.

Introductiegids
De gratis krant baseert zich op het boek De Introductiegids van Toine Al: "De meeste nieuwkomers nemen na drie weken al een principebesluit: wil ik blijven of kijk ik verder. Binnen een jaar is zestien procent vertrokken."

Nieuwkomer
"De meeste bedrijven realiseren zich niet dat medewerkers zich nog lang een nieuwkomer voelen. Het psychologische gewenningsproces neemt drie tot negen maanden in beslag. Een of twee introductiedagen zijn volstrekt onvoldoende." 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Warm houden
Een van de adviezen die Toine Al werkgevers verder geeft, is het contact warm houden tussen het laatste sollicitatiegesprek en de eerste werkdag. Daar zit gemiddeld zo'n zes weken tussen. En dat is lang genoeg om een ander mooi aanbod te ontvangen én serieus te overwegen.