Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

’Geld in vergrijzing steken’

Het succesvolle beleid van loonmatiging is een van de grootste stuwers voor de economie geweest, als we de toelichting bij de miljoenennota moeten geloven. Volgens Wim Boonstra, chefeconoom bij Rabobank valt dat wel mee.

“Ik durf de stelling wel aan, dat door de alsmaar gematigde lonen, zonder koopkrachtverbetering, de Nederlandse economie geremd is,” zegt Boonstra. Daarnaast is er volgens de Rabo-chefeconoom te weinig aandacht voor het vergrijzingsprobleem. “Ik denk dat ze het zo vlak voor de verkiezingen niet hebben aangedurfd. Aan de andere kant zijn de lastenverlichtingen allemaal verdedigbare en sympathieke maatregelen: ieder kabinet had hetzelfde gedaan. Maar je jaagt de conjunctuur aan, terwijl de economie toch al hard loopt.”

Maarten Leen, hoofd macro-economie bij ING, had ‘als econoom’ liever gezien dat het geld voor lastenverlichting in de knip was gehouden en was besteed aan de vergrijzingsproblematiek. Leen vindt verder dat Nederland zelf weinig heeft bijgedragen aan het verbeteren van de concurrentiepositie. “Het hangt erg samen met de goeddraaiende wereldhandel. Daarnaast geeft de consument meer uit dan hij binnenkrijgt. Het platform is dus heel gevoelig voor omslagen in de wereldhandel.”
(De Financiële Telegraaf)

Reageer op dit bericht

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.