Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gefrustreerde medewerker neemt wraak met it-sabotage

Sabotage van it-infrastructuur door insiders een groeiend probleem. Dat concludeert de Amerikaanse Dawn Cappelli van de Carnegie Mellon University, die samen met de Amerikaanse geheime dienst een onderzoek naar it-sabotage verrichtte.

In 2006 steeg het aantal Amerikaanse bedrijven dat problemen had met en door insiders naar 55 procent, vergeleken met 39 procent een jaar eerder. In totaal werden 150 gevallen van it-sabotage onderzocht. Veelal waren het gefrustreerde medewerkers die hun gang kunnen gaan omdat ze de zwakke plekken van het systeem kennen én door het bedrijf worden vertrouwd. Hierdoor worden ze meestal minder gecontroleerd dan buitenstaanders.

Dawn Cappelli bundelde haar conclusies in het Merit-model (Management and Eductation of the Risk of Insider Threat), waarin psychologische en technische factoren in elkaar grijpen. Het model moet managers toelaten om potentiële probleemgevallen in hun organisatie sneller op te merken.

Het Merit-model stelt dat waakzaamheid moet beginnen bij psychologische factoren. 80 procent van de daders vertoont afwijkend, ’raar’ gedrag in het algemeen. 60 procent vertoont specifiek persoonlijke eigenschappen als prikkelbaarheid. Een stevig aantal heeft een probleem met drank, drugs of slikt anti-depressiva. 100 procent handelde vanuit een teleurstelling.
(Express.be, Datanews)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.