“Het is genoeg geweest”, zegt Paul de Waal, woordvoerder van de BOVAG. Samen met de RAI Vereniging, EVO, TLN en de Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen klimt hij onder de leus “Stop Bos” op de barricades. De verenigingen willen met deze actie het “afknijpen van autorijders” een halt toe roepen. En ze bieden de overheid tegelijkertijd een alternatief.
De Waal rekent voor: “Dit jaar haalt de overheid vijfhonderd miljoen euro extra binnen via autoheffingen. Wat krijgen we ervoor terug? Er wordt voor 25 miljoen extra uitgegeven voor oplossing van het fileprobleem. Dat is natuurlijk nooit genoeg.” Hij rekent nog even door: “Er wordt zeventien miljard opgehaald aan voertuiggerelateerde belastingen. Vijf miljard besteedt de overheid aan onderhoud van de wegen. Zitten we dus met een gat van twaalf miljard. Het is zo makkelijk om met de groene schaamlap van het milieu geld bij autorijdend Nederland weg te halen. Niemand zal er minder om rijden. Dat geld krijgen ze sowieso binnen, en dat weten ze. Het milieu wordt er ondertussen niet beter van, de enige die er beter van wordt is Bos.”
Alternatief
Behalve protest, bied de actiecommissie “Stop Bos” een alternatief. “We stellen een sloopregeling voor oude dieselauto’s voor,” legt De Waal uit. “40 procent van de uitstoot wordt namelijk veroorzaakt door slechts vijf procent van het wagenpark: de oude diesels. Ons voorstel is om mensen een premie te geven als ze hun oude diesel laten slopen, dan verjong je versnelt het wagenpark en is de milieubelasting meteen een stuk minder. Al die bonussen op milieuvriendelijkheid, en al die maatregelen, niemand begrijpt het meer. Nederland loopt in Europa op de muziek vooruit. Als je het Nederlandse wagenpark op deze manier verjongt, heb je meteen een klapper op milieugebied.”