Het internationale zakenleven is vergeven van de Nederlanders. In deze rubriek besteedt MT aandacht aan een fraai staaltje managementtalent van Hollandse bodem, waar ook ter wereld. Dit keer: Gabi Kool, die via Azië in Spanje terecht is gekomen.
Wie: Gabi Kool
Wat: Managing Director VOILÀ Hotel Rewards
Waar: Barcelona (Spanje)
Hij had overal kunnen zitten, maar het werd Barcelona. Gabi Kool is bij Hospitality Marketing Concepts verantwoordelijk voor een wereldwijd loyaliteitsprogramma voor onafhankelijke hotels, genaamd VOILÀ Hotel Rewards. “Het is een spaarprogramma dat 250 hotels verenigd, zodat ze beter kunnen concurreren met luxe hotelketens zoals Hilton.” Kool is hiervoor 200 dagen per jaar op reis (“Na een week wil ik naar huis, na een week thuis wil ik vaak weer op reis”), de afgelopen maand zat hij bijvoorbeeld in Rio de Janeiro, Moskou, Sint Petersburg en Londen. In die laatste stad heeft hij ook gewoond, voordat hij naar Spanje verhuisde. “Ik mocht zelf mijn standplaats kiezen. De enige voorwaarde was dat er in dat land een kantoor van Hospitality Marketing Concepts is gevestigd.”
Volgende stap: China
Kool begon zijn carrière bij KLM, als managementtrainee. Toen al zat hij in de hoek van loyaliteitsprogramma’s, zo klom hij uiteindelijk op tot manager van het frequent flyer programma van de vliegmaatschappij. In 2002 stak hij voorgoed de grens over, met Singapore als eerste stop. Kool: “Dat is een makkelijke stad om in te wonen, het is er heel Westers. Het is een soort Azië voor beginners. De eerste dag voelde wel raar, daar zit je dan met vrouw en eerste kind, zonder vrienden en niemand die je kent. Maar je raakt al snel gewend aan de ervaring.” In Azië gaat Kool aan de slag bij Carlson Marketing, een marketingpartner van KLM, waar hij het account van Exxon Mobil onder zijn hoede neemt. In 2005 start hij voor zijn werkgever een filiaal in China, die hij vanaf de grond opbouwt. “Dat was een heel andere uitdaging dan in Singapore, waar ik gewoon een bestaand team onder me kreeg. In China moest ik mensen aannemen, de structuur opzetten en zelf klanten binnenhalen.”
Leuke klanten
Volgens Kool is er in Azië veel meer een netwerk gedreven cultuur. “In Europa is de scheiding tussen werk en privé groter, in Azie is het noodzakelijk om ook buiten werktijd een goede band met relaties te hebben. Je moet dus zorgen dat je leuke klanten hebt. Er wordt scherp onderhandeld, maar ze moeten je ook als persoon vertrouwen. In China gaan ze daarin nog een stapje verder dan in Singapore, daar ben ik wel eens zeven dagen op autorally geweest met klanten.” In Shanghai begeleidt Kool onder andere autoshows van GM, organiseert hij sponsorevenementen tijdens de Olympische Spelen en bezorgt hij Carlson Marketing als één van vijf buitenlandse bedrijven een partnerschap met de World Expo. Als de expo van start gaat, zit Kool echter alweer in Europa, tegenwoordig dus in Barcelona.
Over de vestigingsplaats Barcelona:
“Inmiddels hebben we vier kinderen, mijn oudste dochter is tien jaar oud, dus langzaam maar zeker willen we nu op één plek blijven. We zijn veel verhuisd, dat heeft meer impact op het gezin dan dat ik zoveel op reis ben. Het gaat om wat je doet als je wél bij elkaar bent.”
Over de culturele verschillen:
“Je kan de Europese marketingwetten niet zomaar kopiëren in een andere regio. Bij mijn kennismaking in Azië vertelde een medewerker me dat hij een schattenspeurtocht wilde doen over het eiland. Ik zag dat niet voor me, maar een half jaar later hebben we het toch gedaan, met groot succes. Ik heb geleerd niet meteen mijn oordeel klaar te hebben.”
Meer Hollands exportsucces:
- Theo van der Maas bij Suedwolle/Yangtse Spinning
- Willem Vesters bij Siangpack
- Dennis Goedegebuure bij eBay
- Erik de Wit bij Tyco Electronics
- Jan Bennink krijgt topfunctie bij Coca-Cola
Deze rubriek volgt op de publicatie in MT over 33 Nederlandse succesmanagers in het buitenlandse zakenleven. Kent of bent u een Nederlandse manager die in het buitenland, bij een buitenlands bedrijf werkt? Laat het ons weten per mail.