Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ga voor een goede externe samenwerking

Producenten en retailers werken efficienter en effectiever samen dankzij het handvest 'New ways of working together' van Global Commerce Initiative (GCI).

Het handvest is een raamwerk dat bestaat uit diverse strategische keuzes, waarmee partners zich beter kunnen focussen op de consument, aldus Sabine Ritter, algemeen directeur GCI in blad Ketens. "Dat moet uiteindelijk leiden tot een grote klanttevredenheid en daardoor meer volume, een groter marktaandeel en sterkere merkwaarden."

Cross-functionele teams
Fabrikanten en retailers moeten zich meer richten op de bedrijfsdoelen, stelt Ritter. "Het probleem is dat bij veel bedrijven functionele teams actief zijn. Soms beconcurreren die teams elkaar zelfs intern. Waar we naartoe moeten, is in de keten werken met cross-functionele teams die ook buiten de bedrijfsgrenzen samenwerken. Niet om concurrentie uit te bannen, maar om barrières weg te halen die verticale integratie belemmeren. Doel is er samen voor te zorgen dat het juiste product op het juiste moment in de juiste winkel ligt. Hoe beter je dat doet, des te meer het oplevert."

Kop in het zand
Een goede samenwerking is zeker in deze tijden hard nodig, betoogt Ritter. "Als je ervoor kiest om deals tot op het bot uit te onderhandelen, heb je daar misschien drie of zes maanden profijt van, maar vroeg of laat is het over. Je steekt je kop in het zand en isoleert je steeds meer. Het is makkelijk om je in moeilijke tijden terug te trekken en voor effect op de korte termijn te gaan, in plaats van je te focussen op de strategische langetermijndoelen."

GCI heeft vier strategische keuzes geformuleerd om de invoering van de nieuwe benadering te stimuleren en te vergemakkelijken. De vier modellen helpen de ketenpartners om de transformatie op gang te brengen:

1. Focus on consumer

Strategieën op één lijn brengen, samenwerken zoals in Joint Agreed Growth

2. Connected business information
Gemeenschappelijke doelen en maatregelen opstellen, dezelfde taal spreken, informatie uitwisselen, afstemming van data.

3. Prepare people for the new world
Aanpassen van benodigde kennis, vaardigheden en capaciteiten, gekoppeld aan passende beloningsstructuur; nieuwe functieprofielen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Share our supply chain
Duurzaamheid in keten brengen, energiegebruik (en -kosten) terugbrengen, aansturen op cross-industriële integratie.