FNV Bondgenoten roept werknemers op bij de bond te melden als zij problemen hebben met hun werkgever rond werken in het warme zomerweer. De bond wil graag weten wat hun ervaringen zijn. Of ze nog prettig kunnen werken met deze warmte, of hun werkgever maatregelen neemt om het draaglijker te maken of dat ze het allemaal zelf maar uit moet zoeken.
Arbo-deskundige Jan Warning van FNV Bondgenoten stelt dat er wettelijk nauwelijks richtlijnen zijn op dit gebied: “Op dit moment staan er in de Arbowet nog een aantal bepalingen die aangeven tot wanneer werken in warmte aanvaardbaar is. En wat de mogelijkheden zijn voor een werkgever om het werken voor de werknemers prettiger te maken. Maar in de nieuwe Arbowet, die nog goedgekeurd moet worden door de Tweede Kamer, staat geen temperatuurindex meer.”
De nieuwe Arbowet maakt het moeilijker om bij werkgevers maatregelen af te dwingen of om de Arbeidsinspectie in te schakelen. Warning: “Wij willen dat er in de nieuwe Arbowet grenzen aan werken bij warm weer blijven staan. Want te lang in een te warme omgeving werken zorgt voor gezondheidsproblemen, zoals flauwvallen, uitdroging, hoofdpijn, vermoeidheid, enzovoort.”
In de nieuwe Arbowet ontbreken op nog veel meer onderwerpen duidelijke grenzen voor veilig en gezond werken. Dan gaat het bijvoorbeeld over staand werk, lawaai, tillen, werkdruk, rsi (bij beeldschermwerk) en het werken met gevaarlijke stoffen.
De komende maanden zal FNV Bondgenoten actievoeren om de politiek te overtuigen van de noodzaak van duidelijke regels rondom veilig en gezond werken.



