Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Financiële afdeling bedrijven onder de maat

De financiële afdeling van bedrijven moet ingrijpend worden verbeterd. Vooral op het gebied van forecasting, planning, budgettering en investor relations is er bij bedrijven nog veel te halen. De crisis maakt het nog urgenter.

Dat blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG onder financieel directeuren van ruim 500 ondernemingen. Ruim tachtig procent van de ondervraagde bedrijven onderkent dat de financiële functie van de ondernemingen onder de maat presteert. "De huidige crisis maakt pijnlijk duidelijk dat de financiële functie er nog altijd onvoldoende in slaagt een structurele bijdrage te leveren aan de sturing van de onderneming en het vertrouwen bij stakeholders", constateert Fred van der Waa, partner bij KPMG Financial Management. De taak om meer toekomstgericht en adviserend te werk te gaan is nog niet uitgekomen, zegt hij.

Beter rapporteren
Van de onderzochte ondernemingen geeft driekwart aan in IT te moeten investeren om sneller en beter te kunnen rapporteren. "Slecht presterende ondernemingen blijken te veel tijd te besteden aan het verzamelen en bewerken van niet-standaard gegevens waaruit ze waardevolle informatie proberen te verkrijgen voor het management", licht Van der Waa toe. "De huidige economische problemen hebben de noodzaak van het beschikken over de juiste toekomstgerichte informatie op het juiste moment sterk vergroot.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Personeelsprobleem
Er zijn bedrijven die wel doorhebben dat hun financiële afdeling niet naar behoren functioneert. Zij worden bij hun wil te veranderen echter beperkt door een personeelsprobleem, volgens KPMG. "De grootste belemmering voor het doorvoeren van veranderingen binnen de functie is het vinden en behouden van bekwame financiële professionals." Daar heeft ruim de helft van de bedrijven last van. Veel ondervraagde bedrijven verdrinken volgens de onderzoekers momenteel in het analyseren en rapporteren van  omzetdalingen en kostenreducties, waardoor ze niet toekomen aan structurele verbetering. Volgens KPMG zijn veranderingen door de crisis "dringender dan ooit tevoren".