Tussen 1986 en 1996 had Fiat al eens een Croma op de prijslijst. Maar die oubollige bak leek in niets op de Croma die het Italiaanse merk nu aan leaserijders moet helpen.
Croma is toch boter? Ja, die verwijzing werd dik twintig jaar geleden regelmatig gemaakt, toen Fiat met de eerste versie van een Croma kwam. Vooral in de zinsconstructie: ‘met de uitstraling van een pakje boter’.
En dat is nu anders? De Croma die nu te koop is, won ook geen prijs bij de verkiezing van de meest sexy auto van 2006. Maar er is, zoals bij de meeste moderne auto’s, ook helemaal niks mis mee. Fiat positioneert de Croma nu als een ‘cross-over’, een kruising tussen een stationwagon en een MPV.
Terecht of niet? Voor een stationwagon heeft de Croma een te goede instap (ruim) en zit (hoog), voor een MPV vooral te weinig opbergvakjes voor allerlei dingetjes. Het is noch een stationwagon, noch een MPV, dus cross-over is zo raar niet bedacht.
En is het een echte Fiat? Voor wie Fiat nog kent van vroeger (de tijd dat tectyl nog bestond én nodig was): nee. Voor jongeren: ja, de Croma past in de modernisering die Fiat heeft doorgemaakt en waarbij de afwerking wel goed is. Of je de auto mooi moet vinden, is een ander verhaal. Kwestie van smaak. De buitenkant zie je toch niet als je rijdt.
Hoe rijdt de Croma? Wij hadden de 2.4 MultiJet 20v diesel mee, een automaat die 200 pk levert. Dat betekent dat er mee door te rijden valt en dat optrekken van 0 naar 100 kort (8,5 sec.) duurt. Je voelt de automatische bak bij stevig doorrijden wel heel duidelijk schakelen. Daarmee onderscheidt de auto van in onze uitvoering dik 40.000 euro zich van een qua bak superieure Mercedes van het dubbele, maar goed, het scoort allemaal een dikke voldoende. Dat doet de zit- en bergruimte helemaal – en dat is in de klasse van de VW Passat en de Peugeot 407 van levensbelang in de strijd om de leaserijders. Waarin Fiat eindelijk weer een troef(je) heeft, met vanaf-prijzen van 25.000 euro.
Kort autonieuws
BMW is weer de duurzaamste
De SAM Group heeft BMW voor het tweede achtereenvolgende jaar gekozen als beste in de automobielbranche op het gebied van milieuvriendelijk en duurzaam ondernemen. BMW is de enige in de autobranche die al sinds de start van dit DJSI-onderzoek in de top staat. SAM Group analyseert jaarlijks 2.500 ondernemingen op het gebied van ecologische, sociale en economische prestaties en kiest de beste 10 procent voor de Dow Jones Sustainability Indexes (DJSI).
Touareg klopt
De meer dan 2000 wijzigingen die Mercedes onlangs toepaste op de nieuwe E-klasse leken een record. Mis! De nieuwe VW Touareg die op de Autosalon in Parijs werd gepresenteerd is op 2300 punten verbeterd. Waarmee Volkswagen, net als Mercedes, niet wil zeggen dat de vorige uitvoering slecht was… Veel verschil zien we op de weg trouwens niet. De voorkant van de auto is weliswaar opnieuw gestileerd, maar de meeste van de 2300 verbeteringen zitten toch echt onderhuids.
Toyota: beurt binnen een uur
Eigenaren van een Toyota zijn hun auto bij een beurt niet langer een volle dag kwijt. Het merk introduceert in heel Europa de Toyota Express Service (TES), waarbij een onderhoudsbeurt slechts een uur hoeft te duren. Dit kan omdat bij alle 3000 dealers in Europa twee man tegelijk aan de auto werken.