Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fenomenale verkoopcijfers voor Apple

Apple heeft een record-kwartaal achter de rug waarmee het alle verwachtingen aan stukken sloeg. Verdubbelde omzet, verdubbelde winst, en nóg is er ruimte voor verdere groei.


Even wat cijfertjes. In drie maanden tijd zijn er meer dan 20 miljoen iPhones verkocht, 142 procent meer dan hetzelfde kwartaal vorig jaar. De iPad-verkopen kwamen uit op 9 en een kwart miljoen stuks, waarmee ze de omzet hielpen opjagen tot 28.57 miljard dollar (plus 92 procent), bij een winst van 7,31 miljard (plus 125 procent). Dat is een netto winstmarge van boven de 25 procent.

Gaten schieten

We laten het uitroepteken achter elk cijfer achterwege, maar dergelijke fenomenale groei- en margecijfers zijn onder elektronicafabrikanten ongekend. Ook in de rest van de cijfers die Steve Jobs gisteren presenteerde, zijn nauwelijks gaten te schieten. Sommige glas-half-leeg-analisten tekenen aan, dat de iPhone eigenlijk maar matig verkoopt, vergeleken bij de 50 miljoen Android-smartphones die in dezelfde periode over de toonbank gingen.

Kannibalisatie Mac

Nog zo'n kanttekening: het succes van de iPhone en iPad moet wel vreten aan de afzet van de laptops en bureaucomputers die Apple nog steeds verkoopt. Het klopt dat er getalsmatig al meer iPad dan Macs zijn afgezet en de groei in Mac-verkopen viel analisten ook best tegen, met 14 procent tot nog geen 4 miljoen stuks. Let wel: dit is het viervoudige van de 3 procent die de hele pc-markt groeide. Volgens de dagelijkse Apple-baas Tim Cook kopen mensen inderdaad een iPad in plaats van een Mac. "Maar nog veel meer klanten kopen een iPad in plaats van een Windows pc. En daar zijn er veel meer van."

Marges kunnen hoger

Zoals gezegd: Apple lijkt tegenwoordig niet stuk te kunnen. De interessantste vraag is dan: wanneer zal de waanzinnig groei een keer afnemen of stagneren? Dit en volgend jaar is dat niet waarschijnlijk. Tot nu toe slaagt het bedrijf er – met af en toe een hapering – er uitstekend in het uiterste te halen uit de productielijnen van zijn Aziatische toeleveranciers. De kosten per unit gaan omlaag, net als de uitval. Terwijl het inmiddels om tamelijk uitgerijpte producten gaat als het de iPhone 4 en iPad betreft, weet Apple de verkoopprijzen ongekend vlak te houden bij volumes die er nauwelijks last van hebben dat het nieuwe van de producten af is. Voor de iPad 2 komt die winstmachine de komende kwartalen ook verder op toeren.

Een slachtoffer van het iPhone- en iPad-succes is overigens de iPod-familie. Daarvan stortte de verkoop in met 20 procent, tot meer dan 7 miljoen stuks. Maar dat lijkt nogal logisch, gezien de uitstekende muziekfuncties van elke iPhone en iPad. Maar een nieuwe generatie iPods kan vanaf deze herfst die teruggang ten goede keren, zeker als de nieuwe iCloud-dienst straks aanslaat: liefhebbers kunnen hun muziek uploaden om die vanaf elke plek en elk apparaat weer terug te luisteren.

Q4, iPad 3

Met een nieuwe besturingssysteem iOs5 voor alle mobiele apparaten in aantocht kan het voor elektronicafabrikanten belangrijkste vierde kwartaal daarna bijna niet meer tegenvallen. En dan is het alweer 2012, het jaar waarin de iPad 3 zijn voorgangers en alle potentiële concurrenten op de tablet-markt moet doen verbleken. Grote uitglijders bij de introductie van de nieuwe iPad en de iPhone 5 zouden het enthousiasme kunnen temperen. Maar Apple heeft al met Antennagate bewezen, dat zijn afzet zelfs voor grote technische blunders en een foute reactie daarop bijna ongevoelig is.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zonder Jobs?

Toch kan het na 2012 nog spannend worden. De speculatie over het vertrek van Steve Jobs gaat onverminderd voort – vandaag brengt Wall Street Journal een artikel over bestuurders die een gooi doen naar de stoel van Jobs. (lees ook: wat moet Apple zonder Steve Jobs?) Zelf doet hij dat af als onzin, maar net als deze periode van historische recordcijfers heeft ook Jobs zelf niet het eeuwige leven. Het bedrijf zelf werkt in elk geval hard aan een codificatie van Jobs strategie en managementmethoden, om straks het bewijs te kunnen leveren dat hij vervangbaar is.

De nieuwste omzetcijfers wijzen er in ieder geval op dat Apple prima zonder Jobs kan, maar eigenlijk wisten we dat al. Het ziekteverlof in 2009 maakte dat namelijk duidelijk. Destijds loodste Tim Cook het bedrijf zonder noemenswaardige kleerscheuren door een lastig economisch jaar. Het aandeel Apple kelderde weliswaar flink in januari van dat jaar, beleggers waren Jobs redelijk snel weer 'vergeten' toen in het voorjaar de eerste kwartaalcijfers naar buiten kwamen: 15 procent winststijging. De koers schoot daarop peilsnel weer omhoog. 

Meer over Apple

Meer over Steve Jobs