Privé en werk gescheiden? Niet voor de families Brom, Rus en Toet. Hoe broers en zussen hun bloedband te gelde maken.
Broers Brom – juweliers
Steltman is een begrip in Den Haag en omstreken. Andrew en Reinier Brom, beiden werkzaam in de juweliers- en horlogezaak van hun vader, zitten gebroederlijk naast elkaar aan tafel. Andrew (35) is de zakenman van de twee. Hij zwaait de scepter over Steltman Watches, gesitueerd schuin tegenover Paleis Noordeinde, want Steltman staat ook in de letterlijke zin dicht bij haar klanten. Klein van stuk, beweeglijk, oplettend en onberispelijk gekleed met een nog onberispelijker horloge. Oudste broer Andrew verkoopt geen kermishorloges. De prijzen liggen tussen de duizend en een miljoen euro. “De beveiliging van onze panden is flink”, geeft hij toe. Zijn broer Reinier (33) knikt. Hij is de creatieveling van de broers. Boven de horlogezaak heeft de edelsmid een atelier waar hij sieraden maakt voor het andere Steltmanfiliaal om de hoek. De horloges zijn Andrews domein.
Dominant
Andrew praat het meeste. Hij onderbreekt zijn zwijgzamere broer Reinier regelmatig. Deze rolverdeling staat goede samenwerking niet in de weg. Andrew: “Zolang hij mij gehoorzaamt, is er niets aan de hand.” Reinier: “Hij is een beetje dominant. Maar verder is hij een aardige knul.”
De vader van Reinier en Andrew, nog steeds werkzaam in het bedrijf, nam ruim dertig jaar geleden de kwakkelende juwelierswinkels van Steltman over. “Nu behoren we bij de top en dat niveau willen we vasthouden”, vertelt Andrew. De winkels Steltman juwelier en Steltman Watches hebben inmiddels meer dan twintig mensen in dienst. De familie Brom is de spil.
Andrew: “Dat we broers zijn, zie ik als een aanvulling op het bedrijf. Klanten vinden het leuk dat we familie zijn. En de band met de klanten is erg belangrijk, vaak hebben ze ons 06-nummer.”
Reinier: “Omdat je broers bent, ben je vrij en amicaal tegen elkaar. Andrew is tegen de klanten zakelijk en correct. Dat is zijn kracht, daar is hij goed in. Tegen mij is hij.. (twijfelt), soms wat direct.”
Andrew: “Dat komt omdat Reinier wel eens de verkeerde dingen op het verkeerde moment zegt.”
Reinier: “Ik ben soms wat eigenwijs, ja.”
Andrew: “Maar wat hij creëert in zijn atelier, is ontzettend knap. Mijn broer is een kunstenaar.”
De overname van het bedrijf is voorlopig nog niet aan de orde. Andrew hoopt dat de toekomstige wisseling van wacht geen wig zal drijven tussen hem en zijn broer. “Want anders heeft dat privé ook gevolgen. Dat is het nadeel van
familie zijn.”
zussen toet – kaviaar
De Scheveningse zussen Miriam (37) en Vanessa (35) hebben een naam hoog te houden op het gebied van kaviaar. Toet is nog steeds de grootste importeur van kaviaar in Nederland. “Kaviaar is een duur bonbonnetje geworden”, zegt zus Miriam. “De verkoopprijs van een kilo belugakaviaar ligt rond de 6500 euro.” Het wordt geïmporteerd vanuit Iran naar Jacobus Toet bv in Wateringen. Beluga, de steur die de meest gewilde kaviaar produceert, is bijna uitgestorven. Ook van de andere soorten zwemmen er nog maar weinig rond, zodat Jacobus Toet bv zich toelegt op kweeksteuren uit Frankrijk. “En de smaak is voortreffelijk, niet vissig. De korrel van deze Franse steuren is zo goed!”, juicht Vanessa. De zussen Toet onderscheiden zich in kledingstijl: Vanessa verzorgd met jasje, hakken en sjaaltje. Miriam meer casual. Miriam regelt als office manager onder anderen de logistiek (Zus: “Ik ben daar véél te chaotisch voor.”) en Vanessa is salesmanager. Is hier evenals bij de broers Brom sprake van een
voor- en achter de schermenverdeling? Miriam: “In grote lijnen, maar op officiële borrels ben ik wel aanqwezig.” Vanessa: “We zorgen samen voor het Toetgevoel.”
Mama Toet
De opgewekte zussen Toet hebben een zwaar jaar achter de rug, zowel zakelijk als privé en dat gaat bij familiebedrijven hand in hand. Toet Kaviaar is vorig jaar failliet gegaan en overgenomen door Wine & Spirits (W&S). Moeder Toet, de ziel van het bedrijf, overleed in datzelfde jaar. Miriam en Vanessa geven haar alle eer. Vanessa: “Alle klanten waren dol op haar. Ze noemden haar ‘Mama Toet’. Dat komt doordat ze bij iedereen hetzelfde was, of het nou iemand van het koningshuis was of een restaurateur.”
Een aantal restaurateurs zitten een deur verderop met de speciaal uit Australië overgevlogen wijnhuiseigenaar Lehmann. (‘Wat een énige man’). De zussen wordt met klem verzocht wijn te komen proeven. Miriam en Vanessa staan vlug op. “Wijn proeven, wat een heerlijk werk heb ik toch”, mompelt Miriam. “En we gaan ook nieuwe Franse kaviaar proeven”, verheugt Vanessa zich “Mijn moeder gaf altijd een seintje als de spiegel glad was (het kaviaaroppervlak van een nieuw te openen blik, MvW). Zo leerde ze ons stil te staan bij de kleine en mooie dingen in het leven.”
“We missen onze moeder elke dag. Maar ze heeft ons geleerd hoe we hier een warm en hartelijk bedrijf kunnen voeren. Dat is belangrijk in deze branche. Want kaviaar is iets bijzonders, je eet het alleen bij speciale gelegenheden. Onze naam is onze kracht.”
Broers rus – vliegtickets
Bob (41) en Diederik (31) Rus van www.vliegtarieven.nl hebben hun werkdomicilie in het hartje van Haarlem. Beneden een zoemende bijenkorf met zo’n veertig telefonisten. Twee glazen deuren achterin geven toegang tot een kleinere ruimte waar de directeuren Bob en Diederik werken. De deuren staan meestal open, want “er heerst hier een informele sfeer”.
Bob en Diederik kwamen op het idee van een ticketsite tijdens het wielrennen. Bob was al jaren werkzaam bij het reisbureau Montys en Diederik was bedrijfskundestudent. Het bedrijf schoot als een paddenstoel uit de grond.
Vanaf het begin in 1998 ging de omzet van www.vliegtarieven.nl (samen met www.vliegtickets.nl) van 5 miljoen naar 80 miljoen. De toekomstige groei moet wat betreft Diederik wat kalmer, geen 70 procent maar 25 procent per jaar.
Gouden duo
In de beginperiode kregen de broers Bob en Diederik hun eerste en enige aanvaring. De boekingen rezen al snel de pan uit. Ze kwamen binnen op Diederiks pc in zijn Rotterdamse studentenkamer. Die verwees de aanmeldingen door naar broer Bob in Haarlem.
“We konden de hoeveelheid bellers simpelweg niet meer aan. Toen zijn we om tafel gaan zitten en hebben we de betaaltelefoon ingevoerd met een tarief van e0,30 per minuut. Dat scheelde. En we hebben meer personeel aangenomen.”
Verder vormen de broers naar eigen zeggen een gouden duo. De formule: Diederik weet inhoudelijk het naadje van de kous. Hij heeft een goed stel hersens”, denkt Bob. Diederik: “Bob is heel gedreven. Hij knalt gewoon door.” Beiden: “We hebben dezelfde humor.” Er is geen voor- en achter-de-schermensituatie maar een taakverdeling: Diederik doet operationeel en marketing, Bob inkoop, contracten en deals, onder meer met vliegmaatschappijen.
“Een zelfstandig particulier bedrijf is een uitzondering”, weet Bob. Hij is er trots op, zeker nu vliegtarieven.nl en vliegtickets.nl samen de grootste online reisagent zijn.
Ervaring
Privé zien de broers elkaar vaak. Ze barbecueën ’s avonds samen, vierden getweeën hun dertigste en veertigste verjaardag op het strand. En bovendien – ook handig – past Diederik
vaak op de kinderen van broer Bob. “Mijn vriendin en ik krijgen binnenkort ons eerste kind, dus zo doe ik meteen ervaring op. Bij ons staan de neuzen dezelfde kant op”, vat hij samen. “En dat is bij het personeel niet anders.”