Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

EXTRA: Computerlessen deel 3 (conclusie)

EXTRA: Computerlessen deel 3 (conclusie)
Je leest nu: EXTRA: Computerlessen deel 3 (conclusie)

Op het oog zijn Microsoft en Google zeer verschillende bedrijven in verschillende markten. Maar onder de oppervlakte hebben de twee softwaregiganten meer gemeen dan menigeen denkt. Wat valt eruit af te leiden over de toekomst van 'bedrijf van de eeuw' Google?

Vergelijk Microsoft en Google in de eerste tien jaar van hun bestaan, zo luidde de opdracht. Financieel blijkt Microsoft 22 jaar nodig te hebben om de kwartaalwinst van Google na tien jaar te bereiken, en de omzet van Google na tien jaar vergde voor Microsoft 23 jaar. Google's omzet en winst per werknemer groeien verschrikkelijk hard. Beurskoersen zijn onvergelijkbaar. Microsoft ging niet alleen pas tien jaar na de oprichting naar de beurs, maar had veel langer nodig om de hoogten van Google te bereiken alvorens het aandeel negen keer te splitsen.

Het marktaandeel van Google met zoeken is in Nederland al jaren het hoogst met ruim 90 procent, en loopt in de VS op naar een kleine 65 procent. Het totale overleveren aan Google's zoek- en reclamemachine door gebruikers, verloopt even gemakkelijk als het vallen voor Microsoft's pc-besturing.

De potentie van Google is dus nog vele malen groter dan die van Microsoft, maar Google heeft in potentie veel meer concurrentie op de reclamemarkt van Yahoo en Microsoft, die vroeg of laat bijeen zullen komen omdat de markt daar financieel om vraagt; en ook de adverteerders.

Opvallend is de overeenkomst van Google wat betreft oprichting door een duo techneuten. Maar de van oorsprong protestantse oprichters van Microsoft hebben veel harder moeten knokken en werken dan de joodse bedenkers van Google. De opvallende gelijkenis is er ook in de enorme afhankelijkheid van de kernproducten (besturing versus reclameverdeling) en de vele mislukte pogingen van zowel Microsoft als Google om buiten dat gebied furore te maken. Wel kocht Google veel sneller en meer bedrijven.

Microsoft na 33 jaar en Google na 10 jaar hebben echter beide nog de potentie om met software als webdienst een markt te veroveren en ze komen elkaar dan meer en meer tegen: Microsoft heeft echter ruim 500 miljoen gebruikers, Google Docs (bijvoorbeeld) 2 miljoen. Beide gaan heel ver, bijvoorbeeld met elektronische patiëntdossiers op het web.

Waar Microsoft op rijpe leeftijd opliep tegen een combinatie van antipathie en juridische acties tegen monopolievorming, blijkt Google even arrogant te zijn waar het gaat om mogelijke privacyschending van haar publiek. Maar Google is veel wendbaarder dan Microsoft. Ofschoon net zo gesloten in p.r. als Microsoft vroeger, blijkt Google met ontwikkelaars van software en met recrutering en contacten met studenten een meer open houding te vertonen. Dat is belangrijk om haar leus 'do no evil' waar te maken.

Dat neemt niet weg dat de grote slag van Google op vele fronten nog gestreden zal moeten worden, van het zelf exploiteren van boeken en nieuws tot en met de handel in software (browser, e-mail, kantoorsoftware) en de strijd om toegang tot de persoonlijke informatie op onder meer sociale netten. Het is nauwelijks voorstelbaar dat bij het 23-jarig bestaan van Google, in pakweg 2030, we ons volledig hebben overgeleverd aan Google. Dat dan wellicht al eigendom is van de Verenigde Staten of nauw samenwerkt met de geheime diensten. Het nog zo goedwillende Google heeft alles in huis om een Big Brother te worden.