Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Even mailen met de coach

 

Mailen met uw coach over een conflict op de werkvloer, in plaats van ellenlange gesprekken te voeren in een ongezellige witte ruimte. Het gebeurt steeds vaker. "Achter de pc kunnen mensen hun gedachten beter formuleren."

 

En waarom ook niet, in een tijd waarin alles op internet kan? Online coaching heeft een aantal voordelen, schetst Mirjam Windrich, coach en schrijfster van het boek Het succes v@n online coaching. In de eerste plaats is het sneller en het contact intensiever.

Intensiteit
"In plaats van een uur tot anderhalf uur durend gesprek – waar je eerst naartoe moet reizen – kun je nu vanaf je werk of huis mailen." Tussen Windrich en cliënt is er gedurende één tot vijf weken dagelijks contact. "De intensiteit zit in de frequentie."

Beter
Online coaching werkt niet alleen sneller, maar ook beter, vindt Windrich. Haar opvatting wordt gesteund door onderzoek van het Trimbos Instituut. Dat kwam vorig jaar met eenzelfde conclusie, na onderzoek onder mensen met een depressie, angststoornis of alcoholverslaving.

Concentratie
"De concentratie van iemand die schrijft is hoog. Hij of zij is volledig op zichzelf gericht en wordt niet afgeleid door bijvoorbeeld het uiterlijk of de stem van de coach", legt Windrich uit. "Daardoor kan de schrijver zijn gedachten beter formuleren."

Spiegel
Een belangrijk aspect binnen de psychologie is jezelf een spiegel voorhouden. Windrich vergelijkt het beeldscherm met zo'n spiegel. "Je zit te tikken en je ziet meteen wat je schrijft. Dan kun je bedenken: is dat wel zo? Hoe bedoel ik dat eigenlijk?" Het proces begint dus al vóórdat het mailtje in haar inbox belandt.

Conflict
Daarnaast is het voor werkgerelateerde vragen van cliënten handig om juist op de werkplek met hun persoonlijke coach te mailen. Denk aan een conflict op de werkvloer. "Je wordt direct met je probleem geconfronteerd en kunt ook direct je gedrag veranderen."

Goedkoper
Voor de werkgever heeft deze vorm van coaching als voordeel dat de werknemer zijn bureau niet hoeft te verlaten en dat het traject sneller achter de rug is. En in het geval dat u betaalt: het is goedkoper.

Non-verbaal
Moeten we nu allemaal onze personal coach in de kou laten staan? Voor mensen die echt een gruwelijke hekel hebben aan schrijven, is dit in ieder geval niet de beste optie. Hoewel Windrich het ontbreken van non-verbale signalen als voordeel ziet, zal niet iedereen dat beamen.

Interactie
"Coaching zit vooral ín de interactie. Communicatie vindt onbewust en bewust op meerdere niveaus plaats. Via online coaching is er geen mogelijkheid om de gecoachte te zien en waar te nemen. De interactie is zeer beperkt, gedrag blijft buiten beeld en waardevolle informatie gaat verloren", reageert Henriëtte van Dueren namens de School voor Coaching. "Dit maakt in onze ogen e-coaching minder geschikt en treffend dan face-to-face coaching."

Aankijken
Intuïtief gebeurt er ook een hoop. "Je neemt in een gesprek van alles gevoelsmatig waar", voegt coach Miriam Mol toe. "Om goed bij iemand z'n kern te komen, moet ik iemand kunnen aankijken." Een ander punt is de vertrouwensband. "In het eerste gesprek gaat het heel erg over contact maken, zodat er vertrouwen ontstaat. Vertrouwelijkheid is een randvoorwaarde", aldus Mol.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Anonimiteit
Windrich kent de kritiek. "Wat betreft de non-verbale aspecten: die zijn multi-interpretabel. Als je je alleen op die elementen baseert, versta je elkaar niet meer." Verder denkt ze dat de anonimiteit van e-coaching ook juist veiligheid biedt. "Omdat je in je eigen ruimte achter je eigen pc zit, durf je veel meer onder woorden te brengen. In een gesprek durf je bijvoorbeeld niet te huilen omdat je je schaamt. Achter je pc kun je rustig een kwartier gaan zitten huilen: niemand die het ziet en het lucht wel op."

Veel praten
Toch vindt Windrich niet dat alle coaches moeten veranderen in "aardige machines die vragen stellen en beantwoorden achter de computer". "Praten is leuk en belangrijk. Ik denk zeker dat er nog veel gepraat moet worden."