Niet de acquisitiestrategie, maar de ervaring met overnames is bepalend voor het succes. Gemiddeld is er pas na de zesde overname sprake van waardevermeerdering.
Dat blijkt uit onderzoek door Boer & Croon naar het acquisitiebeleid van beursgenoteerde bedrijven. Conclusie is dat ervaren organisaties beter zijn in overnames.
Bij de eerste overnames lig de nadruk vooral op de transactie. Men let op de prijsvoorwaarden en ook het due diligence onderzoek gebeurt goed. Men besteedt echter te weinig aandacht aan de strategische overwegingen die allesbepalend zijn voor waardecreatie bij een overname.
Volgens Maarten Vijverberg, partner bij Boer & Croon, hebben ervaren bedrijven meer aandacht voor immateriële waarden. Deze bedrijven hebben geleerd meer waarde te hechten aan de integratiemogelijkheden op het gebied van de organisatiestructuur, de culturele setting, samenwerkingsvormen en het personeelbeleid. Ook aspecten als de locatiespreiding, de logistiek en de kwaliteit van de huisvesting worden steeds beter in de onderhandelingen betrokken en meegewogen in het acquisitiebeleid.