Een manager van 500 maanden oud heeft er omgerekend 41,6 jaar op zitten. MT vond er vier en vroeg hun wie ze zijn en wat ze doen. Maar vooral ook hoe ze zijn gekomen waar ze nu zitten.
Harold van der Horst
Geboren 11-4-1965
Is marketing manager StreamServe Benelux
‘Ik moest mijn woorden maar eens in daden omzetten’
Is marketing manager StreamServe Benelux
‘Ik moest mijn woorden maar eens in daden omzetten’
“Ik ben een geboren Amsterdammer, maar op jonge leeftijd ben ik naar IJsselstein verhuisd. Ik wilde als zo velen altijd voetbalprof worden. Tot mijn 17de heb ik bij FC Utrecht in het beloftenteam gespeeld. Ik ben niet doorgegaan, omdat ik mezelf niet goed genoeg vond voor de echte top. Naast mij speelde een spits die ik toen ook niet zo goed vond, John van Loen … Stiekem heb ik hier nog wel eens spijt van.
“Ik heb heao Bedrijfskunde gedaan en daarna commerciële beleidsvoering aan de Erasmus Universiteit. In 1987 ben ik als sales trainee in dienst getreden bij Philips Telecommunicatie en Informatie-systemen. In 1992 is dit bedrijf overgenomen door Digital Equipment en ben ik als accountmanager mee verhuisd. Eerst had ik daar de rol van branchemanager later werd ik channelmanager.
“Ik uitte regelmatig mijn ongenoegen over de marketingondersteuning. Mijn directeur daagde mij toen uit om het zelf te gaan doen als ik het zoveel beter wist. Dat ben ik toen gaan doen. Vanuit die rol oefende ik kritiek uit op de marketingondersteuning van het Digital hoofdkantoor in Genève. Ook kwam toen de opmerking dat ik mijn woorden maar eens in daden moest komen omzetten. Ik heb toen een klein jaar in Genève gezeten en in heel Europa gewerkt. Geweldig leuk en leerzaam.
“Na een aantal jaren en verschillende overnames ben ik toen in een situatie terechtgekomen dat de balans tussen werk en privé echt helemaal zoek was. Ik had geen tijd meer voor mijn gezin en andere leuke dingen. Vorige zomer heb ik mijn deel van het bedrijf verkocht en ben toen meteen gestopt. Na een korte rustperiode ben ik bij mijn huidige werkgever, StreamServe, terechtgekomen.
“Er was meteen een klik met de lokale directeur en de Amerikaanse ‘chief marketing officer’. Uit mijn gesprekken met hen bleek dat we elkaars visie deelden en ik de ruimte zou krijgen om deze visie toe te passen in de Benelux. Een geweldige uitdaging. Mijn leven is bovendien beter in balans dan een jaar geleden, dat weet ik zeker.”
Henk van der Heijden
Geboren 28-1-1965
Is managing director van Comsec
‘In deze baan is de balans tussen werk en privéleven goed’
“Ik ben een geboren en getogen Rotterdammer. Wij waren met vijf kinderen thuis. Ik heb twee broers en twee zussen. Zelf ben ik het nakomertje, ‘niet gepland, toch welkom’ zei mijn vader altijd. Ik heb de havo in Rotterdam gedaan en daarna een computeropleiding. In de avonduren heb ik mijn bacheloropleiding voltooid aan de Universiteit van Amsterdam.
“Mijn eerste baas was Nedlloyd. Daar heb ik tien jaar gewerkt, echt in de havensector. Allerlei verschillende functies, maar allemaal ict-gerelateerd. Toen kwam er een reorganisatie bij Nedlloyd en ben ik bij Sequent gaan werken, een Amerikaans bedrijf. Ik heb daar drie jaar als bedrijfsleider gewerkt op de migratieafdeling, waar we alles moesten omzetten naar Unix. Sequent werd toen overgenomen door IBM. Ik ben toen naar een ander bedrijf gegaan, EDS. Ik was daar de laatste drie jaar verantwoordelijk voor informatiebeveiliging, zowel intern als bij klanten.
“Mijn huidige baas is Comsec, een Israëlisch bedrijf. Zij hebben mij gevraagd de Nederlandse vestiging op te zetten. Dat doe ik nu zo’n tweeënhalf jaar. Er werken ongeveer tien mensen bij ons. Zelf bezoek ik heel veel klanten. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de recruitment en het matchen van het juiste personeel op de verschillende projecten. Ook ben ik natuurlijk verantwoordelijk voor het hele financiële traject. Wij zijn een nichespeler, we doen alleen informatiebeveiliging. Wij adviseren bijvoorbeeld banken op het gebied van internetbankieren en de beveiliging die nodig is bij het uitwisselen van dergelijke gegevens.
“In deze baan vind ik eindelijk dat de balans tussen werk en privé goed is. Mijn vrouw en ik hebben twee dochters van 10 en 7. Voorheen werkte ik veel in het buitenland, nu kan ik 90 procent van de tijd gewoon thuis slapen, dat scheelt toch wel. Een heel belangrijk onderdeel van onze bedrijfscultuur is dat in ons bedrijf het gezin echt meedoet. We organiseren familie-uitjes en kinderen zijn welkom op kantoor. Daardoor kan er echt een band ontstaan. Als wij dan een beroep doen op een van onze medewerkers, dan wordt dat ook thuis begrepen. Dat scheelt toch.”
“Mijn eerste baas was Nedlloyd. Daar heb ik tien jaar gewerkt, echt in de havensector. Allerlei verschillende functies, maar allemaal ict-gerelateerd. Toen kwam er een reorganisatie bij Nedlloyd en ben ik bij Sequent gaan werken, een Amerikaans bedrijf. Ik heb daar drie jaar als bedrijfsleider gewerkt op de migratieafdeling, waar we alles moesten omzetten naar Unix. Sequent werd toen overgenomen door IBM. Ik ben toen naar een ander bedrijf gegaan, EDS. Ik was daar de laatste drie jaar verantwoordelijk voor informatiebeveiliging, zowel intern als bij klanten.
“Mijn huidige baas is Comsec, een Israëlisch bedrijf. Zij hebben mij gevraagd de Nederlandse vestiging op te zetten. Dat doe ik nu zo’n tweeënhalf jaar. Er werken ongeveer tien mensen bij ons. Zelf bezoek ik heel veel klanten. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de recruitment en het matchen van het juiste personeel op de verschillende projecten. Ook ben ik natuurlijk verantwoordelijk voor het hele financiële traject. Wij zijn een nichespeler, we doen alleen informatiebeveiliging. Wij adviseren bijvoorbeeld banken op het gebied van internetbankieren en de beveiliging die nodig is bij het uitwisselen van dergelijke gegevens.
“In deze baan vind ik eindelijk dat de balans tussen werk en privé goed is. Mijn vrouw en ik hebben twee dochters van 10 en 7. Voorheen werkte ik veel in het buitenland, nu kan ik 90 procent van de tijd gewoon thuis slapen, dat scheelt toch wel. Een heel belangrijk onderdeel van onze bedrijfscultuur is dat in ons bedrijf het gezin echt meedoet. We organiseren familie-uitjes en kinderen zijn welkom op kantoor. Daardoor kan er echt een band ontstaan. Als wij dan een beroep doen op een van onze medewerkers, dan wordt dat ook thuis begrepen. Dat scheelt toch.”
Willem van Enter
Geboren 24-2-1965
Is senior director sales & consulting readiness bij Oracle
‘Ik ben geen levensplanner, wel denk ik na over mijn interesses’
“In de regio emea (Europa, Midden-Oosten en Afrika) ben ik verantwoordelijk voor alle trainingen die gegeven worden aan onze mensen die klantcontacten hebben. Direct heb ik een team van vijfentwintig mensen onder me, daarnaast heb ik heel veel contact met de senior managers in de diverse landen over wat er nodig is. Dat verschilt natuurlijk enorm per regio. Natuurlijk moet je rekening houden met alle culturele verschillen. Ook heb ik veel te maken met externe trainingsbureaus. In-house trainingen hebben het voordeel dat de trainers veel beter de ins en outs kennen van ons bedrijf, maar van een frisse blik en een paar vreemde ogen kun je ook veel leren. We proberen het dus af te wisselen.
“In de regio emea (Europa, Midden-Oosten en Afrika) ben ik verantwoordelijk voor alle trainingen die gegeven worden aan onze mensen die klantcontacten hebben. Direct heb ik een team van vijfentwintig mensen onder me, daarnaast heb ik heel veel contact met de senior managers in de diverse landen over wat er nodig is. Dat verschilt natuurlijk enorm per regio. Natuurlijk moet je rekening houden met alle culturele verschillen. Ook heb ik veel te maken met externe trainingsbureaus. In-house trainingen hebben het voordeel dat de trainers veel beter de ins en outs kennen van ons bedrijf, maar van een frisse blik en een paar vreemde ogen kun je ook veel leren. We proberen het dus af te wisselen.
“Ik ben nu vier maanden werkzaam in deze functie, maar al een jaar of acht bij Oracle. In totaal ben ik al zestien jaar werkzaam in sales en management. Ik ben begonnen met gymnasium B in Hilversum, waar ik ook ben geboren. Daarna ben ik hts Telematica gaan doen, een combinatie van telecom en informatica. Vroeger noemden ze dat ‘vonken trekken’, het in elkaar zetten van elektronische apparaten en schema’s. Daarnaast natuurlijk ook het informaticagedeelte: programmeren, software ontwerpen en schrijven. Ik heb ook nog in dienst gezeten, als verpleegkundige. Ik ben niet zo’n planner, ik heb geen levensplanning. Wel denk ik na over mijn interesses. Menselijk gedrag fascineert me, zeker ook in combinatie met sales.
“Mijn vorige baan bij Oracle was salesdirecteur technologieproducten Benelux. In die rol heb ik veel trainingsprogramma’s voorbij zien komen. Toen ik gevraagd werd voor mijn huidige functie was dat omdat mijn ervaring en prestaties goed aansloten. Ze vonden het prettig om iemand te hebben die de praktijk heeft meegemaakt en beide kanten kent. Ik vind het een fantastisch leuke job. Hier komen echt kansen langs.
“Naast mijn officiële targets zet ik ook altijd mijn eigen doelstellingen. Een van de prestaties waar ik het meest trots op ben is dat ik in mijn vorige functie medeverantwoordelijk was voor de grootste softwaredeal ooit van Oracle in de Benelux. Een softwaredeal van 30 miljoen euro. Men zei dat het niet kon, maar wij dachten van wel. En het is gelukt.”
“Mijn vorige baan bij Oracle was salesdirecteur technologieproducten Benelux. In die rol heb ik veel trainingsprogramma’s voorbij zien komen. Toen ik gevraagd werd voor mijn huidige functie was dat omdat mijn ervaring en prestaties goed aansloten. Ze vonden het prettig om iemand te hebben die de praktijk heeft meegemaakt en beide kanten kent. Ik vind het een fantastisch leuke job. Hier komen echt kansen langs.
“Naast mijn officiële targets zet ik ook altijd mijn eigen doelstellingen. Een van de prestaties waar ik het meest trots op ben is dat ik in mijn vorige functie medeverantwoordelijk was voor de grootste softwaredeal ooit van Oracle in de Benelux. Een softwaredeal van 30 miljoen euro. Men zei dat het niet kon, maar wij dachten van wel. En het is gelukt.”
Mark van Kemenade
Geboren 9-4-1965
Is algemeen directeur Qurius
‘We moeten met onze benen in de modder om te blijven groeien’
“Ik ben geboren in Middelburg en heb mijn middelbare school in Veldhoven gedaan. Daarna heb ik bedrijfskunde gestudeerd in Eindhoven. Ik ben in 1987 afgestudeerd. Mijn eerste baan was bij Océ-van der Grinten in Venlo. Via Océ ben ik de erp-wereld ingerold: Sap werd daar toen als systeem geïntroduceerd. In 1992 was ik betrokken bij de oprichting van Ctac, een bedrijf dat Sap-oplossingen verkocht. Ik werkte daar met zes anderen met wie ik in 1999 de stap heb gezet om voor onszelf te beginnen, dat werd Qurius. In eerste instantie wilden wij ook SAP verkopen, maar uiteindelijk viel de keuze op een ander softwareplatform: Navision. Door de overname van Navision door Microsoft in 2002 zijn we in de Microsoft-omgeving terechtgekomen.
“Qurius is de grootste business-solutionspartner van Microsoft in de Benelux. Wij verkopen ict-oplossingen voor uiteenlopende bedrijfsprocessen.
“In eerste instantie was Qurius een soort ‘papa-mamabedrijfje’. Eén van de andere oprichters was namelijk mijn huidige vrouw, Marijke. Wij werkten al samen bij Ctac. Zij deed sales en ik deed de consultants. Drie weken voor de officiële start van Qurius zijn we getrouwd. In eerste instantie waren we maar met zijn zevenen. Inmiddels zijn we met bijna driehonderd man.
“Ik ontwikkel nu nieuwe business, al zijn er nog steeds klanten waar ik bij betrokken ben. Bestaande en nieuwe. Primaire aanspreekpunten zijn nu echter onze business unit managers en meer dan vijftien verkopers.
“Voorheen heb ik nooit ergens langer gewerkt dan drie jaar. Ik werk hier nu al ruim zeven jaar en het blijft een uitdaging. Alle mensen waar we ooit mee begonnen zijn, zijn er nog steeds. Die gaan er allemaal nog voor. Wereldwijd heeft Microsoft zesduizend partners voor business solutions. Wij staan in de top 10. We denken dat wat wij in de Benelux voor elkaar hebben gekregen ook in andere landen toepasbaar moet zijn. We zoeken hiervoor nu de juiste partners en overnamekandidaten. Qurius is sinds 2003 beursgenoteerd, maar we beseffen ons heel goed dat we nog steeds heel klein zijn en dat we met onze benen in de modder moeten om te blijven groeien. En het is gewoon nog steeds heel leuk.”
“Ik ben geboren in Middelburg en heb mijn middelbare school in Veldhoven gedaan. Daarna heb ik bedrijfskunde gestudeerd in Eindhoven. Ik ben in 1987 afgestudeerd. Mijn eerste baan was bij Océ-van der Grinten in Venlo. Via Océ ben ik de erp-wereld ingerold: Sap werd daar toen als systeem geïntroduceerd. In 1992 was ik betrokken bij de oprichting van Ctac, een bedrijf dat Sap-oplossingen verkocht. Ik werkte daar met zes anderen met wie ik in 1999 de stap heb gezet om voor onszelf te beginnen, dat werd Qurius. In eerste instantie wilden wij ook SAP verkopen, maar uiteindelijk viel de keuze op een ander softwareplatform: Navision. Door de overname van Navision door Microsoft in 2002 zijn we in de Microsoft-omgeving terechtgekomen.
“Qurius is de grootste business-solutionspartner van Microsoft in de Benelux. Wij verkopen ict-oplossingen voor uiteenlopende bedrijfsprocessen.
“In eerste instantie was Qurius een soort ‘papa-mamabedrijfje’. Eén van de andere oprichters was namelijk mijn huidige vrouw, Marijke. Wij werkten al samen bij Ctac. Zij deed sales en ik deed de consultants. Drie weken voor de officiële start van Qurius zijn we getrouwd. In eerste instantie waren we maar met zijn zevenen. Inmiddels zijn we met bijna driehonderd man.
“Ik ontwikkel nu nieuwe business, al zijn er nog steeds klanten waar ik bij betrokken ben. Bestaande en nieuwe. Primaire aanspreekpunten zijn nu echter onze business unit managers en meer dan vijftien verkopers.
“Voorheen heb ik nooit ergens langer gewerkt dan drie jaar. Ik werk hier nu al ruim zeven jaar en het blijft een uitdaging. Alle mensen waar we ooit mee begonnen zijn, zijn er nog steeds. Die gaan er allemaal nog voor. Wereldwijd heeft Microsoft zesduizend partners voor business solutions. Wij staan in de top 10. We denken dat wat wij in de Benelux voor elkaar hebben gekregen ook in andere landen toepasbaar moet zijn. We zoeken hiervoor nu de juiste partners en overnamekandidaten. Qurius is sinds 2003 beursgenoteerd, maar we beseffen ons heel goed dat we nog steeds heel klein zijn en dat we met onze benen in de modder moeten om te blijven groeien. En het is gewoon nog steeds heel leuk.”



