Een fiets bij een jaar Trouw, een Nespresso bij een half jaar De Volkskrant, een muzieksysteem bij het AD: hoe ver gaan de kranten om zieltjes te winnen?
Het zijn mooie tijden voor mensen die van cadeautjes én van kranten houden. NRC Handelsblad begon er al een half jaartje geleden mee, met een fikse korting op een iPad voor iedereen die een abonnement op de krant afsloot. Maar de fratsen die de andere kranten nu uithalen, gaan nog wel een stapje verder. Reken maar even mee: bij de Volkskrant kunt u zes maanden de lang de krant lezen voor 16,50 euro per maand. Kosten samen: 99 euro, in plaats van de 153 euro die elke andere abonnee betaalt. En dan krijg je er ook nog eens een gratis Nespresso-apparaat bij, ter waarde van diezelfde 99 euro.
Bij Trouw een soortgelijk rekensommetje: een nieuwe fiets, wel met Trouw-logo erop, cadeau bij een abonnement. Wat de fiets precies in de winkel kost, is niet helemaal duidelijk, maar veel zal er voor de krant niet bij overblijven.
Bij het AD maken ze het helemaal bont in acties: 6 maanden de krant voor 14,95 per maand. En daarbij een Philips muzieksysteem MCM233, ter waarde van 119 euro. Of een jaar lang de krant in de bus, voor 203,40 euro, met gratis een Akai LCD tv, met ingebouwde dvd-speler, ter waarde van 219 euro.
Het AD lijkt het sowieso al meer te moeten hebben van de acties dan van de inhoud: de oplage daalt gestaag, behalve op de zaterdag, iets meer dan een maand geleden, dat er een gratis cd van Trijntje Oosterhuis bij de krant zat: toen was de hele extra oplage al voor de lunch uitverkocht en doken de eerste Trijntje-cd’s al dezelfde dag op op Marktplaats.
Wat zegt dit nu allemaal? Geven de kranten nu ook zelf aan dat hun product weinig waarde meer heeft? In elk geval is duidelijk dat krantenland een echte vechtmarkt is geworden. Om elk procentje marktaandeel wordt keihard gevochten, terwijl de totale markt alleen maar verder krimpt. De weggeefacties mogen slim lijken (een fiets past mooi bij het duurzame imago van Trouw, George Clooney’s Nespresso bij het highbrow-imago van De Volkskrant), ze leiden natuurlijk niet automatisch tot nieuwe, trouwe lezers.
Er zou in Nederland inmiddels zelfs een groep zijn van ongeveer een miljoen ‘gelegenheidskopers’, mensen die het ene half jaar deze krant, het volgend jaar de andere lezen, afhankelijk van wie het mooiste cadeautje in petto heeft. Er wordt ook wel beweerd dat het allemaal de invloed is van Christian van Thillo, de Belg die met De Persgroep tegenwoordig een meerderheidsbelang in de genoemde kranten heeft, en op marketinggebied meer ideeën tentoon zou spreiden dan op journalistiek terrein.
Hoe het ook zij, voor de consument wordt het er – in elk geval tijdelijk – wel leuker op. Overwoog u dus toch al een tv, muzieksysteem, Nespresso of nieuwe fiets te kopen, dan kunt u dat maar beter bij het AD, de Volkskrant of Trouw doen. Krijgt u wel een half jaar of jaar die krant in de bus, maar goed, dat neemt u dan maar op de koop toe.