Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Elektrische supereend

De AutoRAI wordt deze week nogal gedomineerd door elektrisch vervoer. Het grote Renault komt met een compleet gamma accu-auto's. Maar de Nederlandse eendenverfraaier Burton had de leukste primeur.

 

Burton Car Company, dat zijn Dimitir en Iwan Göbel. De broers bouwen Citroën 2CV's – eendjes – om tot elegante roadsters. Met grotendeels dezelfde techniek onder de kap als de eend: een zuinig tweecilindertje dat misschien geen topprestaties levert, maar ruim voldoende om vrolijk knorrend te flaneren. Inmiddels rijden meer dan 1000 Burtons rond, tot in Rusland en Australië aan toe.

Elektrisch klassiek   

De afgelopen anderhalf jaar zijn ook de jongens van Burton op de elektrische trein gesprongen. Het resultaat tonen ze deze week op de AutoRAI: de Burton Electric. Een batterijauto met het unieke klassieke uiterlijk van een Burton, maar wel met een schone elektromotor, een actieradius van 125 kilometer, geen wegenbelasting en 14 procent bijtelling. 

Zoektocht

Zoals de donkerblauwe Burton in Amsterdam staat, is er wel een uitgebreid trial and error proces aan vooraf gegaan, in samenwerking met de HTS autotechniek in Arnhem. "De belangrijkste onderdelen zijn de accu's, de motor en de controller waarmee je hem regelt. Onderdelen die je overal kunt inkopen, maar om de juiste combinatie te vinden, dat bleek een kunst," zegt Dimitri Göbel.

Derde motor

De elektromotor die in lengterichting helemaal voorin het motorcompartiment ligt, op de plek waar bij een eend de koelventilator zichtbaar is, is bijvoorbeeld al de derde versie die de Göbels hebben gemonteerd. Het was zoeken naar een type met de juiste specificaties. "Kochten we een motor die 23 kiloWatt zou leveren, bleek het vermogen 11 kiloWatt te zijn. Veel industriële elektromotoren zijn ontworpen om bijvoorbeeld een lopende band aan te drijven. Dan is gewicht niet zo'n punt, wat het bij een auto natuurlijk wel is. Bovendien is het maximale toerental vaak 3000, terwijl wij 6000 toeren nodig hadden "

Versnellingsbak aan gort

Dankzij de 6000 toeren die de (Italiaanse) motor draait, kon de versnellingsbak van de ex-Eend worden gefixeerd op de vierde versnelling. Experimenten om de vierbak te combineren met de elektssiche aandrijving, strandden op materiaalpech. Boosdoener is in de regel het koppel, dat bij een elektromotor bijna lineair vanaf 0 toeren vrijkomt. Daar zijn de tandwielen van een 2CV-bakje niet tegen opgewassen. "Wij wilden wel een zo natuurlijk mogelijke rij-ervaring. Daarom is de controller ook zo belangrijk: die is de schakel tussen gaspedaal en de ontwikkeling van koppel en vermogen, dat vooral vanuit stilstand geleidelijk moet vrijkomen."

Accu's

De Göbels monteerden voorin een accupakket en – voor de betere gewichtsverdeling – achterin een tweede. De lithium-ijzerfosfaatcellen leveren samen 18 kiloWattuur, bij een spanning van 96 volt en zo weinig warmte-ontwikkeling, dat koelen niet nodig is. Het vermogen is vergelijkbaar met dat van een Mitubishi iMiEV, die met meer gewicht een actieradius claimt van 150 kilometer per uur. "Wij willen uitgaan van een realistische actieradius," verklaart Göbel het verschil.

Gewicht

Al met al voegt de complete elektra 250 kilo toe aan het kale gewicht van 500 kilo van polyester koets en chassis. Ongeveer vergelijkbaar met het gewicht van de laatste eendjes met de 'zware' 602 cc motor en toeters en bellen. Belangrijker is de extra uitgave, die Burton-kopers moeten doen om hun speelgoed utistootloos te krijgen: rond de 20.000 euro. Dat bedrag komt bovenop een Burton zoals de Göbels die leveren voor prijzen van rond de 15 mille, maar ook bovenop de bouwpakketten die ze aan sleutelaars verkopen. Overigens blijft de elektrificatie van de eendendokters niet beperkt tot de raodsters: Burton bouwt voor een (zakelijke) klant een besteleend om tot elektro-besteller.

Freaks

Burton kan volgens Göbel binnen 8 weken leveren, voor de Eletcric is de Europese (kleinserie) typegoedkeuring al binnen. "We denken de meeste elektrische Burtons te verkopen aan mensen die er al een bezitten, en de afwezigheid van emissies als belangrijke toegevoegde waarde zien. En laten we welwezen: de elektrische auto is te vergelijken met de auto in zijn begintijd: een koets was handiger en betrouwbaarder, en de auto was er voor de freaks." Behalve geld en uitlaatgassen leveren de Burton-rijders overigens ook iets dierbaars in: het vertederende lawaai van de tweecilinder luchtgekoelde boxer.

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.