Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Elektrische auto slaat terug

Who killed the electric car?, heette de documentaire van Chris Paine over de opkomst en ondergang van de elektrische auto van GM. Nu is er Revenge of the electric car. Over de fenomenale wederopstanding van hetzelfde product.

 

Chris Paine is geen Michael Moore. Toch gaat het jeuken als je zijn documentaire Who killed the electric car ziet. General Motors had met een flink budget in 1996 een best aardige elektrische auto ontwikkeld, de EV1. In een uitgebreide pilotfase reden daarmee tot 1999 honderden (lease)klanten zeer tevreden in Californië rond. Met de plaatselijke zero emission-wetgeving in aantocht, die de automotive industrie dwong tot de productie van elektrische wagens, moest GM ook wel werk maken van elektrisch vervoer. 

Maar het wedde niet op één paard tegelijk, suggereert Paine. Een lobby van de auto-en olie-industrie in Washington en een juridisch offensief wisten uiteindelijk te bewerkstelligen dat de staat aan de westkust zijn wetgeving schrapte. En op de dag dat dat gebeurde, werd project EV1 stopgezet. Alle wagens werden ingenomen, soms onder luidkeels protest van de gebruikers, en zonder mededogen in 2005 tot schroot verwerkt. Weg project van 1 miljard dollar, weg schonere toekomst; geen film met een happy end. Voor wie hem min of meer legaal wil bekijken: hier is hij opgeknipt te vinden op Youtube.

 

De industrie heeft het gedaan

Maar nu, vijf jaar later, is er een hoopgevend vervolg voor aanhangers van alternatieve aandrijving. Met Revenge of the electric car levert Paine een snel gesneden, vermakelijke en inhoudelijk interessant verslag van de uit het graf herrezen elektrische auto. Dit keer is een van de hoofdrollen weggelegd voor Nissan dat, eerlijk is eerlijk, met zijn Leaf de dapperste poging heeft ondernomen om elektrisch rijden voor de massa op de markt te brengen. (Leaf-rijders kregen vorige maand zelfs een voorpremière). En jazeker, behalve sportwagenbouwer Tesla is ook GM terug, met zijn Chevrolet Volt, de elektrische auto met hulpmotor die binnenkort Europa aandoet als Opel Ampera.

Sprankje hoop

De documentairemaker sloot zijn eerste film af met een sprankje hoop, vertolkt door de Tesla. Hij bleef filmen toen PayPal-oprichter Elon Musk vanuit Silicon Valley zijn startup Tesla Motors met veel tegenslagen en een bijna-bankroet tot een gerespecteerde beursgenoteerde autofabrikant wist uit te bouwen. En omdat Paine zijn film ophing aan de mannen achter de wederopstanding van de elektrische auto, krijgt Musk ('Rocket Man') gezelschap van Nissan/Renaultbaas Carlos Ghosn ('The Warrior"), GM-coryfee Bob Lutz Mr. Detroit") en Greg Abbott ("The Outsider"), die eigenlijk alles wat rijdt ombouwt tot elektrisch aangedreven voertuig.  

 

Geschiedenis

Revenge is een film over geschiedenis in de maak. Het is bijzonder interessant om te zien hoe GM, nog voordat het compleet aan de grond zat, weer begon met een elektrische auto en dat uitgerekend Bob "Maximum" Lutz, een veteraan uit de tijd dat het motto 'there's no subsitute for cubic inches' nog gold, de drijvende kracht was achter het project. GM nodigde Pain al in 2007 uit om achter de schermen te kijken, op voorwaarde dat zijn film niet voor de marktintroductie van de Volt zou verschijnen. De opkomst van Tesla is een documentaire op zichzelf, dankzij de ruzie die Musk kreeg met zijn klanten en managers en de financiële en technische ellende in de eerste jaren van zijn bedrijf.

Open einde

Paine heeft veel interessante bronnen voor zijn camera gekregen, van publicist  Thomas 'The world is Flat' Friedman en autojournalist Dan Neil van Wall Street Journal tot acteurs Stephen Colbert en Danny Devito. Maar ook zijn tweede film heeft onvermijdelijk een open einde. Zal Caros Ghosn erin slagen van Nissan en Renault mondiale leiders te maken dankzij de stoutmoedige elektrificatie? Krijgt Tesla concurrentie van andere automakers die elektrisch rijden minstens zo sexy weten te maken als rijden op 8 cilinders? En willen de Amerikanen eigenlijk wel aan de Volt? (de eerste tekenen zijn niet zo gunstig). We vertrouwen erop, dat Paine al druk bezig is zijn werk te vervolmaken tot een trilogie.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ergens rond 2015 weten we meer, maar voor nu is Revenge verplichte kost:

Moderne leiders kijken eerst naar binnen: ‘Je moet antwoord geven naar jezelf’

Emoties op de werkvloer, weerstand tegen verandering en onderlinge spanningen - als leider moet je er dagelijks mee dealen. De oude aanpak van strak sturen en controle werkt niet meer, zegt leiderschapsexpert Lia de Beer. 'Effectieve leiders nemen een pauze en kijken naar binnen.'

lia de beer werkprofessor

Als leider kun je nog zo hard roepen dat je team moet veranderen, als je zelf niet begint met zelfreflectie, bereik je weinig. Dat is de belangrijkste les die Lia de Beer in ruim twintig jaar als leiderschapsexpert heeft geleerd. In de nieuwste aflevering van de podcast De Werkprofessor vertelt ze over haar visie op modern leiderschap.

‘Leiderschap begint en eindigt bij jezelf. Je moet volledig de verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gevoelens, emoties en gedachten’, zegt De Beer. Ze merkt dat veel leiders moeite hebben met deze benadering. ‘We zijn vaak geneigd om te zeggen: “Ik word nu boos of geïrriteerd, omdat jij zoiets stoms zegt.” Maar effectieve leiders nemen eerst een pauze en kijken naar binnen.’

Boven- en onderstroom

De Beer weet waar ze over praat. Als interim-manager en organisatieadviseur begeleidde ze talloze teams en organisaties door verandertrajecten. Ze schreef meerdere boeken, waaronder NLP bij stress en burn-out en Teflon jurkjes en blonde pruiken. Momenteel werkt ze aan een nieuw boek over wat zij ‘diepziend leiderschap’ noemt.

In haar werk maakt De Beer onderscheid tussen de ‘bovenstroom’ en ‘onderstroom’ in organisaties. ‘De bovenstroom is alles wat je kunt vastleggen: prestatie-indicatoren, processen, contracten. De onderstroom is wat je voelt, wat er niet gezegd wordt. De roze olifant op de vergadertafel die niemand durft te benoemen.’

Veel organisaties richten zich vooral op die bovenstroom, merkt De Beer. ‘Ze denken: we moeten nu even dat jaarplan maken of dat budget aftikken. Die roze olifant komt later wel.’ Maar dat is volgens haar kortzichtig: ‘Die onderstroom gaat niet weg. Als je er niets mee doet, zie je het terug in een hoog ziekteverzuim of mensen die in polonaise de organisatie verlaten.’

Wiel van leiderschap en verandering

Om dit te voorkomen werkt De Beer met het ‘wiel van leiderschap en verandering’, een model met negen leiderschapsenergieën die nodig zijn voor succesvolle verandering. Een cruciaal element daarin is het meenemen van het verleden. ‘Je moet kijken: wat is waardevol en nemen we mee? En wat laten we achter?’

wiel van leiderschap en verandering
Het wiel van leiderschap en verandering.

Deze aanpak past volgens De Beer beter bij de nieuwe generatie werknemers. ‘Je ziet dat zij niet meer passen in een oude hiërarchische cultuur. Als je aan goed personeel wilt komen, zul je iets moeten veranderen.’

Ze sluit af met een treffende metafoor: ‘Een rivier ontstaat bovenaan de berg. Als leider ben je in staat om die rivier boven al een beetje te kanaliseren om te voorkomen dat elk jaar het dorp overstroomt. In plaats van de mensen beneden te leren dweilen en zandzakken voor de deur te zetten.’

Drie takeaways uit de podcast:

  • Leiderschap begint bij zelfbewustzijn – Een goede leider neemt verantwoordelijkheid voor eigen emoties en communiceert hier open over.
  • De onderstroom in organisaties mag niet genegeerd worden – Onuitgesproken spanningen en niet-erkende gevoelens kunnen grote impact hebben op prestaties en samenwerking.
  • Verandering vereist een gestructureerd proces – Het wiel van leiderschap en verandering helpt om inzicht te krijgen in waar een verandering vastloopt en hoe leiders effectief kunnen sturen.

Beluister de nieuwste aflevering van de podcast ‘De Werkprofessor’. Of abonneer je via de podcast-app van jouw keuze. Nieuwe afleveringen verschijnen elke twee weken op maandag.

Heb je vragen of input? Neem dan contact op met Wendy van Ierschot via [email protected]. Benieuwd naar de volgende gast in ‘De Werkprofessor’ of wil jij als eerste de teaser van de volgende aflevering horen? Volg dan ‘De Werkprofessor’ op LinkedIn.