Who killed the electric car?, heette de documentaire van Chris Paine over de opkomst en ondergang van de elektrische auto van GM. Nu is er Revenge of the electric car. Over de fenomenale wederopstanding van hetzelfde product.
Chris Paine is geen Michael Moore. Toch gaat het jeuken als je zijn documentaire Who killed the electric car ziet. General Motors had met een flink budget in 1996 een best aardige elektrische auto ontwikkeld, de EV1. In een uitgebreide pilotfase reden daarmee tot 1999 honderden (lease)klanten zeer tevreden in Californië rond. Met de plaatselijke zero emission-wetgeving in aantocht, die de automotive industrie dwong tot de productie van elektrische wagens, moest GM ook wel werk maken van elektrisch vervoer.
Maar het wedde niet op één paard tegelijk, suggereert Paine. Een lobby van de auto-en olie-industrie in Washington en een juridisch offensief wisten uiteindelijk te bewerkstelligen dat de staat aan de westkust zijn wetgeving schrapte. En op de dag dat dat gebeurde, werd project EV1 stopgezet. Alle wagens werden ingenomen, soms onder luidkeels protest van de gebruikers, en zonder mededogen in 2005 tot schroot verwerkt. Weg project van 1 miljard dollar, weg schonere toekomst; geen film met een happy end. Voor wie hem min of meer legaal wil bekijken: hier is hij opgeknipt te vinden op Youtube.
De industrie heeft het gedaan
Maar nu, vijf jaar later, is er een hoopgevend vervolg voor aanhangers van alternatieve aandrijving. Met Revenge of the electric car levert Paine een snel gesneden, vermakelijke en inhoudelijk interessant verslag van de uit het graf herrezen elektrische auto. Dit keer is een van de hoofdrollen weggelegd voor Nissan dat, eerlijk is eerlijk, met zijn Leaf de dapperste poging heeft ondernomen om elektrisch rijden voor de massa op de markt te brengen. (Leaf-rijders kregen vorige maand zelfs een voorpremière). En jazeker, behalve sportwagenbouwer Tesla is ook GM terug, met zijn Chevrolet Volt, de elektrische auto met hulpmotor die binnenkort Europa aandoet als Opel Ampera.
Sprankje hoop
De documentairemaker sloot zijn eerste film af met een sprankje hoop, vertolkt door de Tesla. Hij bleef filmen toen PayPal-oprichter Elon Musk vanuit Silicon Valley zijn startup Tesla Motors met veel tegenslagen en een bijna-bankroet tot een gerespecteerde beursgenoteerde autofabrikant wist uit te bouwen. En omdat Paine zijn film ophing aan de mannen achter de wederopstanding van de elektrische auto, krijgt Musk ('Rocket Man') gezelschap van Nissan/Renaultbaas Carlos Ghosn ('The Warrior"), GM-coryfee Bob Lutz Mr. Detroit") en Greg Abbott ("The Outsider"), die eigenlijk alles wat rijdt ombouwt tot elektrisch aangedreven voertuig.
Geschiedenis
Revenge is een film over geschiedenis in de maak. Het is bijzonder interessant om te zien hoe GM, nog voordat het compleet aan de grond zat, weer begon met een elektrische auto en dat uitgerekend Bob "Maximum" Lutz, een veteraan uit de tijd dat het motto 'there's no subsitute for cubic inches' nog gold, de drijvende kracht was achter het project. GM nodigde Pain al in 2007 uit om achter de schermen te kijken, op voorwaarde dat zijn film niet voor de marktintroductie van de Volt zou verschijnen. De opkomst van Tesla is een documentaire op zichzelf, dankzij de ruzie die Musk kreeg met zijn klanten en managers en de financiële en technische ellende in de eerste jaren van zijn bedrijf.
Open einde
Paine heeft veel interessante bronnen voor zijn camera gekregen, van publicist Thomas 'The world is Flat' Friedman en autojournalist Dan Neil van Wall Street Journal tot acteurs Stephen Colbert en Danny Devito. Maar ook zijn tweede film heeft onvermijdelijk een open einde. Zal Caros Ghosn erin slagen van Nissan en Renault mondiale leiders te maken dankzij de stoutmoedige elektrificatie? Krijgt Tesla concurrentie van andere automakers die elektrisch rijden minstens zo sexy weten te maken als rijden op 8 cilinders? En willen de Amerikanen eigenlijk wel aan de Volt? (de eerste tekenen zijn niet zo gunstig). We vertrouwen erop, dat Paine al druk bezig is zijn werk te vervolmaken tot een trilogie.
Ergens rond 2015 weten we meer, maar voor nu is Revenge verplichte kost: