Jammer dat de elektrische auto zo vaak aan het stopcontact moet. Inmiddels wordt hard gewerkt aan een alternatief: draadloos opladen. Misschien kan dat zelfs, terwijl u rijdt.
Het is dé achilleshiel van elektrisch rijden: de beperkte actieradius. Die blijft voorlopig beperkt. Met de accupaketten die tegenwoordig een capaciteit hebben van 12 of 16 kWattuur kom je 150 kilometer ver, of 250 als je in een klein autootje echt je best doet. Dat gebrek aan reikwijdte leidt tot de inmiddels beruchte range anxiety.
Draadloos
De elektro-auto lijkt voorbestemd om van stopcontact naar stopcontact te tuffen. Of toch niet? Op verschillende plekken wordt druk ontwikkeld aan draadloze oplaadsystemen voor auto's. Ze werken volgens het principe waarmee ook onze elektrische tandenborstel en inductiekookplaat hun voordeel doen: een elektrische stroom creëert een magnetisch veld, een ring die je in dit veld plaatst, zal op spanning raken.
Halo IPT
In Nieuw-Zeeland gebruikt Halo IPT (voor Induction Power Transfer) dat principe om energie van een soort rubberen mat op het wegdek over te brengen naar de accu, draadloos. Dat werkt in theorie erg gemakkelijk: parkeer op de juiste plek, en de apparatuur doet de rest. Eerder experimenteerde het al met elektrische bussen, wat leidde tot een systeem dat ook in Italië werd benut. Het mooie van Halo IPT: het maakt geen onderscheid tussen auto's, zolang die maar met een hulpstuk van dezelfde fabrikant zijn toegerust.
London Taxi
De technologie van Halo IPT is eigendom van de University of Auckland, die al licenties heeft uitgegeven aan onder meer het Japanse Daifuku Company. Halo IPT rekent op vlooteigenaren als eerste klanten, die bijvoorbeeld taxi's of bestelbussen elektrisch willen laten rijden. Met Londen is al contact over pilots, daar lieten de kiwi's al een Citroën C1 zien die geen stekker nodig had om zichzelf op te laden. Ze zouden zelfs plannen hebben, om de Londonse rondweg M25 van laadlussen te voorzien.
Evatran
De Amerikaanse startup Evatran zit Halo IPT op de hielen met zijn proximity charging system. Dat wordt al een paar maanden getest in Virginia, dit jaar zou het op de markt moeten komen. Intussen moesten de eerste gebruikers nog met een snoer in de weer, terwijl het moeite schijnt te kosten om alle enegrie ook daadwerkelijk naar de auto-accu's te transporteren: Evatran belooft 90 procent efficiency.
Delphi en WiTricity
Veelbelovend is verder de samenwerking tussen Delphi, de Amerikaanse automotive toeleverancier die ooit onderdeel was van Ford, en WiTricity, een spin-off van MIT, die al jaren draadloze oplaadsystemen levert. Nou is een autolader iets anders dan een matje waarop je je gsm te laden legt. Toch kondigden de twee afgelopen november aan lader aan met een vermogen van 3,3 kilowatt.
Meer lezen over elektrisch rijden? Kijk op Techbusiness.nl voor het hele artikel.