HR-managers hebben als belangrijkste doel om de efficiency van de organisatie te ondersteunen. Zeven van de tien Europese personeelsmanagers vindt vernieuwing van de HR-dienstverlening daarom de grootste uitdaging voor 2007. Op de tweede plaats komt het behoud van talentvolle werknemers. Dat betekent dat er gewerkt moet worden aan moderner personeelsbeleid en aan een systematisch dienstenaanbod van de HR-afdeling.
Dat zijn bevindingen uit de tweede pan-Europese Barometer van Hewitt Associates, een internationale HR-dienstverlener, in opdracht van de European Club for human resources. Het onderzoek wil ontwikkelingen en prioriteiten in de HR-praktijk aan het licht brengen.
De Europese HR-managers vinden loonkostenbeheer, personeelsadministratie en personeelsplanning het minst belangrijk. Minder dan tien procent van de deelnemende organisaties zet deze punten op de eerste plaats. Deze bevindingen lijken te wijzen op een verschuiving binnen het vakgebied naar professionele efficiëntie en bedrijfsstrategische kwesties.
Van beheer naar winstontwikkeling
Volgens de onderzoekers blijkt dat de HR-functie nu definitief verandert. Niet het beheren van (personeels-)kosten staat voorop, maar veeleer het leveren van toegevoegde waarde aan de winstontwikkeling van het bedrijf. Daarbij zoekt de HR-functie nog wel steeds naar een model dat zowel de financiële als de menselijke kant van het vak combineert.
Nu personeelsplanning naar de achtergrond verdwijnt, bestaat wel het gevaar dat bedrijven onvoldoende rekening houden met toekomstige bedrijfsontwikkelingen en ontwikkelingen van het personeelsbestand en de bevolkingsopbouw, zo waarschuwt Hewitt Associates.
Loyale HR-managers
HR-managers blijken tevreden en loyale mensen. Driekwart geeft aan zich binnen de eigen onderneming en functie goed te voelen. Slechts 4 procent overweegt om een baan te zoeken buiten de Human Resources. Dertien procent wil binnen HR blijven werken, maar dan wel bij een ander bedrijf.