Wilt u de realisatiekracht binnen uw bedrijf vergroten? Dat wordt een eitje met de ingrediënten concretiseren, inspireren en realiseren.
Hoe zorgt u ervoor dat u doelstellingen wél haalt? Dat geheim geven Mario Bierkens en Petra Kerrebijn, partners van Intenza, prijs in het nieuwe boek 'De Management Makeover'. Door de drie ingrediënten concretiseren, inspireren en realiseren te combineren, moet het lukken om het gewenste gedrag te realiseren en zo uw doelstellingen écht waar te maken.
Concretiseren
Allereerst moet u uw plan concretiseren. "Uit onderzoek van managementgoeroe Ben Tiggelaar blijkt als je enkel opstelt wat je wilt, dit na een half jaar een slagingskans van vier procent heeft. Formuleer je ook concreet hóe je dit in gedrag waarmaakt, dan stijgt de slagingskans naar 46 procent", verklaart Kerrebijn.
Offers
"Als een manager zegt 'we moeten proactiever en ondernemender zijn in de huidige markt', dan blijft dat vaag", illustreert ze. "Werknemers denken 'dat klinkt mooi, maar dat doe ik al'. En dus verandert er niets. Door samen concreet te formuleren hoe bijvoorbeeld een verkoper, een receptioniste of een manager daar invulling aan moet geven, wordt meteen duidelijk welk gedrag wordt gevraagd. Je ziet ook gelijk welke offers gemaakt moeten worden en of dat het waard is."
Inspireren
Het tweede ingrediënt is volgens Kerrebijn en Bierkens inspireren. Slechts vijf procent van wat iemand doet komt voort uit bewust gedrag. 95 Procent doen we uit gewoonte, blijkt uit onderzoek van Tiggelaar. "Als ik vraag om je armen over elkaar te doen, doe je dat gewoon. Als ik vraag om ze andersom over elkaar te leggen, dan moet je daarover nadenken. Die 95 procent wordt beïnvloed door de context waarin je opereert."
Goede voorbeeld
Hoe doet u dat, inspireren? Een voorbeeld aan de hand van een fictief bedrijf: een directeur wil meer toe naar een 'afspraak-is-afspraak-cultuur'. Een hekel punt is de realisatie van de actiepunten die uit het werkoverleg voortkomen. Als manager heeft het geen effect om alleen te communiceren hoe anderen het moeten doen, stelt Kerrebijn. "Een leider moet inspireren." Dus heeft de nieuwe directeur na het eerste overleg zijn eigen actiepunten binnen twee dagen na het overleg uitgewerkt en rondgestuurd aan de collega's. Die denken daardoor 'nu moet ik ook in beweging komen'. "Inspireren is dus niet vertellen wat anderen moeten doen maar zelf het voorbeeld geven in je eigen gedrag."
Realiseren
Ten slotte het derde ingrediënt tot succes: realiseren, oftewel met elkaar in beweging komen. Het boek bevat tips om snel de eerste beweging in gang te zetten en voor het vergroten van de betrokkenheid. Een van die tips is: maak korte termijnafspraken, waarbij binnen vier weken de eerste resultaten zichtbaar zijn. Volgens Kerrebijn is het beter om kleine stappen (quick wins) te maken. "Doordat resultaten snel zichtbaar zijn, worden werknemers enthousiast en functioneren ze als ambassadeurs voor de rest van het bedrijf."
Snel reageren
Deze methode garandeert niet dat het hele bedrijf meegaat. Maar, stelt Kerrebijn, het maakt wel snel duidelijk hoe betrokken werknemers zijn, zodat u hier vroeg in het proces op kunt inspelen. "Om het inzicht te vergroten, kun je een commitmentcheck doen. Geef diegene een kleine opdracht die hij in een dag af kan hebben. Daarmee zie je binnen een dag al of iemand gaat bewegen."
Gesprek aangaan
"Dit kun je een paar keer doen", vervolgt ze. "Als je merkt dat er niets mee gedaan is, ga je het gesprek aan: 'Dit is waar je functie naartoe gaat. Natuurlijk zou ik het fantastisch vinden als je meegaat. Maar het kan ook zijn dat het niet jouw cup of tea is. Wat ga jij kiezen en waaraan merk ik dat?'" Dat betekent niet per definitie dat iedere werknemer meegaat of weg moet, zegt Kerrebijn. "Als iemand waardevol is voor het bedrijf, kun je kijken of je hem ergens anders inzet."
Valkuilen
Kent u de pagina's dikke verslagen van plannen die ergens in een hoekje liggen te verstoffen? Volgens Kerrebijn en Bierkens is dat een grote valkuil. In plaats van maanden bezig zijn met het schrijven van een actieplan, kunt u volgens hen beter kleine stapjes maken en snel beginnen met bewegen richting de markt.
Vraag feedback
Een andere valkuil is dat managers denken het helemaal anders te doen, terwijl het voor hun omgeving nauwelijks zichtbaar is. "Vraag om feedback aan werknemers en klanten. Pas dat geeft aan of u voldoende zichtbaar en effectief beweegt."
Verankeren
De laatste tip die de auteurs meegeven is: goed nadenken hoe u veranderingen verankert. Dit kan door er een vaste werkwijze van te maken. Ook is het van belang om vooraf oplossingen te bedenken voor 'crisismomenten'. "Bedenk van te voren waar het mis kan gaan en zoek alvast naar een oplossing. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en stijgt de realisatiekracht."
Alle tips en praktische voorbeelden kunt u lezen in het boek ‘De Management Makeover', geschreven door Petra Kerrebijn en Mario Bierkens.