Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Echt verdienen? Stop reiskostenvergoeding

Betaalt u nog steeds uw personeel om met de auto naar kantoor te komen? Waarom eigenlijk? Stop ermee. Geef uw werknemers liever zelf de keus met een mobiliteitsbudget.

 

Afschaffen bespaart een hoop geld, scheelt in parkeerkosten, voorkomt files en ja, is ook nog eens goed voor het milieu. 

Een nieuwe aflevering in de grote Zomerschoonmaak, een serie dagelijkse artikelen met tips waarmee u uw bedrijf klaarstoomt voor een hete herfst.

Nederland is het enige land in West-Europa waar de meeste werkgevers hun personeel betalen om naar het werk toe te komen. Hoe je het ook wendt of keert, daar zit natuurlijk iets raars in. Een werknemer die naast zijn werk woont, kost een werkgever een stuk minder dan een werknemer die hetzelfde werk doet, maar toevallig 200 kilometer verderop woont. ‘Verre’ werknemers zijn zo een stuk duurder, maar hebben zelf geen prikkel – behalve de reistijd – om dichterbij te komen wonen. Hun kosten worden immers toch vergoed. In andere landen is dat anders. Zo kent in Europa eigenlijk alleen Finland ook een woon-werkvergoeding, maar die geldt slechts voor openbaarvervoerkaartjes, blijkt uit onderzoek eerder dit jaar van Mercer.

Alernatief: mobiliteitsbudget

Het eerlijkste systeem zou natuurlijk zijn om je als werkgever helemaal niet meer te mengen in de keus hoe je werknemers op hun werk komen. Hier helpt onze fiscus echter niet erg mee. Een reiskostenregeling afschaffen levert een hoop gedoe op, en extra loon uitkeren is meteen belast. Maar wat wel kan, en ook steeds meer in opkomst is, is de mogelijkheid van een mobiliteitsbudget. Ruim 80 procent van de grote Nederlandse bedrijven voelt daar wel voor, meldde Fleet Support in januari.

Inmiddels zijn er ook al veel bedrijven die zo werken. Het levert ze doorgaans een hoop voordeel op, lezen we bijvoorbeeld op slimreizen.nl. Niet alleen een directe kostenbesparing, maar bijvoorbeeld ook minder parkeerbehoefte, betere bereikbaarheid en verhoogde medewerkertevredenheid. Maakt de werknemer zijn persoonlijke budget immers niet op, dan wordt het restant aan hem of haar uitbetaald. Fiscaal belast, dat dan weer wel.

Gas terug voor leaseauto?

Wordt de leaseauto daarmee een relikwie uit het verleden? Nou, zo snel gaat het niet. En wie de dagelijkse files bekijkt, ziet dat ook nog zeker niet iedereen zijn mobiliteitsgedrag aanpast. Maar duidelijk is wel dat steeds minder bedrijven kiezen voor de standaard leaseauto. Elke dag in de file? De werkgever wil er steeds minder vaak voor opdraaien.

En als de voortekenen niet bedriegen, wordt die trend alleen maar sterker. Een commissie die in opdracht van het ministerie van Financiën de toekomst van het belastingstelsel onderzocht, rapporteerde dit jaar serieus te denken aan de verlaging van de belastingvrije kilometervergoeding van 19 eurocent.

Onbegrensd subsidiëren autokilometers

Iedere cent die daar vanaf gaat, levert de staat ongeveer 100 miljoen euro op. Het woon-werkverkeer helemaal hiervan uitsluiten is geen optie, zegt de commissie, omdat dat juridisch moeilijk ligt, maar duidelijk is wel dat het onbegrensd subsidiëren van autokilometers door werkgevers zijn langste tijd gehad heeft. Niet iedere werknemer zal er misschien blij mee zijn, maar voor werkgevers biedt het kans op een welkom voordeel in barre tijden.  Bedrijven die nu al met persoonlijke reisbudgetten werken, claimen besparingen van zo'n 10 tot 20 procent op de reiskosten, wat voor sommige werknemers toch al gauw zo'n 1000 euro per jaar betekent. Mooi meegenomen, zou je zo zeggen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees meer:

Meld u aan voor de nieuwsbrief van MT en ontvang een gratis hotelbon