Terugkomen van vakantie kan in de toekomst een stuk prettiger worden. Als de zelfvernietigende e-mailstandaard van de Amerikaanse startup Otherinbox aanslaat, gaat het eerste uur niet meer voorbij met het deleten van mails.
Joshua Baer is aan het pionieren met zijn startup OtherInBox. Hij levert gereedschap waarmee gebruikers hun inboxen kunnen inventariseren en ordenen: mails van vrienden komen in de juiste folder terecht, commercieële uitingen in een andere. Zijn nieuwste idee is even simpel als revolutionair: wat als een e-mail zichzelf zou opruimen na een bepaalde periode? Dat zou een boel lees- en opruimwerk schelen voor kantoortijgers. Zo'n zelfvernietigende e-mail zou als standaard functie kunnen worden toegevoegd aan mailprogramma's, zodat de afzenders kunnen regelen tot welke datum ze bij de geadresseerde in de inbox willen staan.
U bent gisteren welkom
Vaak blijft een mail ongelezen en verliest hij daardoor relevantie: een uitnodiging voor een bijeenkomst in het verledene, een messscherpe aanbieding die slechts één dag gold (Groupon). Baer wil dergelijke mails laten voorzien van de melding "x-expires" in de aanhef, zodat een inbox bijn de ontvanger registreert, dat de mail kan worden geruimd op een bepaalde datum.
Evangelisatie
Baer liep al tien jaar rond met dit idee, maar heeft nogal wat evangelisatiewerk te doen voordat bedrijven het als algemene standaard zullen accepteren. E-mail is goed beschouwd het oudste online communicatiemedium, 'ouder' nog dan het web, en een vernieuwing zoals Baer voorstelt, krijgt hij er moeilijk door. Daarom is hij vooral druk met het bewerken van bedrijven die veel mails verzenden of dat doen in opdracht van derden, maar hij zal ook gigantische platforms als Gmail, Hotmail en Outlook mee moeten krijgen om van 'X-expires' een standaard protocol te maken.
Lees ook:
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.