Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dure leaseauto de deur uit

Honderden miljoenen euro's besparen? Doe dan uw dure leaseauto de deur uit en ruil ‘m in voor een kleine en zuinige variant. Let op: het kan wel even pijnlijk zijn. "De auto is en blijft een heilige koe."

In een economisch mindere tijd, waar we nu in zitten, willen we als bedrijf graag overal op besparen. Toch is bezuinigen op onze (lease)auto pijnlijk. "Mensen kiezen nu vaak een auto op basis van de grootte, de status en op de motorinhoud", legt Robbert van Muyden, algemeen directeur van Business Lease, uit. "Terwijl als je naar de huidige ontwikkelingen kijkt, dan kan een kleinere motorinhoud dezelfde pk's leveren."

Heilige koe
Hij geeft het voorbeeld van een oude Passat 2.0 diesel. "De nieuwe Passat met 1,9 liter motor heeft precies dezelfde omvang", licht Van Muyden toe. De auto heeft dan wel ietsjes minder vermogen, maar in ruil daarvoor bespaart u flink wat kosten. Evenals wanneer u kiest voor een kleinere auto. Toch is niet iedereen toe aan zo'n klein autootje van de zaak, vertelt hij. "Voor mensen is het vaak een emotionele stap. De auto is en blijft een heilige koe."

Verlies
Van Muyden vindt het het overwegen waard. Hij schat dat het bedrijfsleven tot 2013 ongeveer tweehonderd miljoen euro kan besparen. In de eerste plaats scheelt het u direct in de leasekosten. Daarnaast is brandstof een belangrijke kostenpost. "Als je met een grote, niet-zuinige auto blijft rondrijden, dan verlies je per auto 200 tot 300 euro per jaar", rekent hij voor. "Met alle leaseauto's die er zijn, kom je al snel op een verlies van 150 miljoen euro."

Vuile auto
Bovenop de lease- en brandstofkosten komt nog het risico op restwaardevermindering van vervuilende auto's. De BPM afbouwregeling van de overheid is gekoppeld aan de CO2-uitstoot van het voertuig. "Het is niet zo dat een duurdere auto altijd meer gaat opleveren. Een vuile auto is straks minder waard", licht Van Muyden toe. "Dat moet je zeker meenemen als autorijder of als bedrijf."

Milieu
De eerste tekenen van een nieuwe trend zijn inmiddels zichtbaar. Wat betreft de leaseautomarkt in z'n geheel, verwacht Business Lease voor het lopende jaar geen groei. Ook andere partijen in de markt zien de toekomst niet zo zonnig in. "We zien in de registraties het begin van een verschuiving richting zuinigere auto's. In de aanvragen zien we een trend naar zuiniger en kleiner", vertelt Van Muyden. Veelgevraagde modellen zijn de laatste tijd volgens de directeur de Hyundai I10/ I20 met gunstige milieu labels en de Toyota Aygo en Renault Clio. Niet alleen vanuit economisch oogpunt, maar ook uit milieuoverwegingen (minder CO2-uitstoot). "Het is hard nodig dat die trend extremer wordt."

Bent u benieuwd naar de huidige top 6 leaseauto's en hoe zuinig die zijn? Klik hier om dat artikel te lezen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wilt u nog tien andere besparingstips? Klik dan hier verder naar het artikel 'Maak de leaseauto goedkoper'.